آیا می توانید تصور کنید سالانه چه میزان مطلب و نوشته در عرصه های گوناگون درباره زنان انتشار می یابد؟ آیا می دانید چه حجم از این آثار را زنان خود پدید می آورند؟ آیا توجه کرده اید که زنان قلم زن برای بررسی و پژوهش چه موضوع هایی را دست مایه ی کار خود قرار داده اند؟ آیا می دانید خوانندگان ایرانی به کدام موضوع های ویژه ی زنان اقبال بیش تری نشان داده اند؟ آیا هیچ خبر دارید در دهه های گذشته حجم نوشته های مختلف درباره ی زنان چه افزایش چشم گیری داشته است و کدام حوزه های مورد التفات پدیدآورنده و مخاطب قرار گرفته اند؟ مجموعه حاضر حاوی اطلاعات منبع شناختی آثاری است درباره ی زنان، اعم از کتاب و مقاله که بی هیچ تحلیل و حاشیه نویسی خواننده را به پاسخ این پرسش ها می رساند. این مجموعه منظوری سه گانه را برمی آورد: نخست آن که به طور کلی به معرفی منابعی می پردازد که تاکنون درباره ی زنان در ایران انتشار یافته اند. دوم آن که امکان دست رسی به این منابع را فراهم می آورد. سوم آن که در برابر پژوهش گر آینده پرسش های یاد شده را قرار می دهد تا با بررسی و تحلیل اجتماعی آن ها به چند و چون موقعیت زنان در ایران بپردازد.

منابع مشابه بیشتر ...

6627c71513b0c.jpg

عرفان ایران - جلد 33-34

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 33-34 عرفان ایران به این شرح است: در قسمت مقالات, معنای اولیه شیعه: به مناسبت میلاد امام حسین (ع) از حاج نورعلی تابنده؛ اسم و مسمی از حسن ابراهیمی؛ علم و معرفت از دیدگاه ابونصر سراج طوسی از جمشید جلالی؛ نظر میرزای قمی درباره خطبه البیان از رضا اسدپور؛ نشر متون صوفیانه مفید است یا مضر از سیدمحمدعلی جمالزاده؛ شرح زندگی بزرگان نعمت اللهی در دکن از عبدالجبار خان آصفی نظامی و ترجمه شاهد چوهدری؛ درک یک عالم معنوی از هانری کربن و ترجمه مرسده همدانی؛ در قسمت تصحیح متون، رساله منامیه از میرسیدعلی همدانی و تصحیح روح الله رجبی؛ و در قسمت عرفان و هنر، متافیزیک شعر از سیدحسن امین؛ حیرت صوفیانه و هنر اسلامی از آندری اسمیرنوف و ترجمه اسماعیل پناهی؛ در بخش عرفان و ادیان، فیلوکالیا: کتاب مقدس عرفان مسیحی ارتدکس محبوبه هادنیا؛ در قسمت معرفی کتاب نام پنج کتاب آمده است: اندر اسلام ایرانی اثر هانری کربن از زینب پودینه آقایی و رضا کوهکن؛ تجلیات معنویت اسلامی اثر سیدحسین نصر از فاطمه شاه حسینی؛ پرتوهای چینی نور تصوف اثر ساچیکو موراتا از حسن مهدی پور؛ کتاب تصوف به کوشش جمیل چیفتچی از اسری دوغان؛ مبانی هنر اسلامی ترجمه و تدوین امیر نصری از حجت پویان.

6627c2a197e77.jpg

عرفان ایران - جلد 31-32

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 31-32 عرفان ایران به این شرح است: در قسمت مقالات, موسی و خضر (ع) دکتر نورعلی تابنده، تصوف و وضعیت فرهنگی ما از سعید سرمدی، میشل والسان و طریقه شاذلیه، شرح احوال داوود طائی از حسن مهدی پور، شیخ عبدالحلیم محمود از فرشته سخایی و فاطمه غلام نژاد، مولوی و مولویه از ویلیام چیتیک و ترجمه فاطمه شاه حسینی، در قسمت تصحیح متون، مجالس المومنین از شهرام پازوکی، در قسمت عرفان و ادیان، گزیده ای از عرفان مسیحی از جیمز کاتسینجر و ترجمه ابوالقاسم پیاده کوهسار، رمز پرندگان در ادیان از مانابو وایدا و ترجمه سمانه گچ پزیان، در قسمت عرفان و هنر، تاثیر زبان عربی بر هنرهای بصری اسلامی از تیتوس بورکهارت و ترجمه امیرنصری؛ کار در زندگی معنوی از فریتوف شوان و ترجمه پریسا خداپناه؛ و معرفی کتاب: عرفان، اسلام و ایران از شهرام پازوکی؛ صوفی و شعر اثر محمود ارول قلیچ از تورقای شفق؛ حیات تصوف در دوران عثمانی اثر عثمان تورر از اسرا دوغان.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6134698e0eace.png

زن و ادبیات: سلسله پژوهش‌های نظری درباره مسائل زنان

آیا ادبیات زنانه دارای سنتی متمایز است؟ آیا زنان و مردان در نوشتن و آفرینش ادبی با هم فرق دارند؟ آیا هر نوشته ادبی زنانه «فمینیستی» است؟ آیا زنان برای نویسنده شدن با دشواری‌های بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند؟ زن نویسنده با چه مسائل متفاوتی روبرو می‌شود؟ آیا نگارش زنانه نقد جداگانه‌ای می‌طلبد؟ این مجموعه مقالات پیش‌درآمدی است برای پاسخگویی به پرسش‌هایی از این قبیل. این کتاب می‌کوشد در بخش‌های گوناگون از زبان زنان صاحب‌نظر در ادبیات غرب به مسائل ویژه زنان در قلمرو ادبیات داستانی بپردازد. در یکی دو مقاله جنبه‌های تاریخی و نیز ستم نژادی و جنسیتی برجسته شده و در جایی دیگر پیوند تبعیض جنسیتی با موقعیت طبقاتی نویسنده مدنظر قرار گرفته است. در بخش‌های دیگر نمونه‌هایی از نقد ادبی فراهم آمده است.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
کتاب