نحو النص هو الاداة الدقیقة والمهمة فی تحلیل النص، بل هو الوسیلة المهمة من وسائل فهم النص، لأنه یعمل علی ضوء صلة النحو بمعانی الکلام، أی أن هذا المصطلح یعتمد علی مصطلح نحو الجملة، لأن نحو الجملة لا یکفی لکل مسائل الوصف اللغوی، فالحکم بقبول جملة ما دلالیا لا یمکن أن ینفصل عن السابقة علیها، دون الوقوف علیها وحدها. و لأن مصطلح نحو الجملة قد أهمل السیاق الاجتماعی علی الرغم من أهمیته الکبری فی الدراسات اللغویة.

منابع مشابه بیشتر ...

65cdeec73d8f0.jpg

منتخب عقد الفريد (ابن عبد ربه) و البيان و التبيين (جاحظ): براي دانشکده‌ها و سه سال دوم دبيرستانها

محمدعلی خلیلی

ابوعمر احمد بن محمد بن عبد ربه قرطبی تولدش در دهم ماه رمضان سال 246 هجری بود و در 18 جمادی الاولی از سال 328 هجری درگذشت. از موالی آزاد شده خلفای اموی اندلس است و از شعراء و ادباء نامی آن سرزمین بشمار می رود بهترین و معروفترین کتابهای او عقدالفرید است که در چهار مجلد تالیف شده و مشتمل بر 25 کتاب است که هریک از این کتب را بنام یکی از سنگهای گرانبها نامیده و کتاب سیزدهم را (الواسطه) نام نهاده است و در واقع خواسته است نظم و ترتیب کتاب با نامش مطابقه کند. کتاب العقد که بعدها کلمه (الفرید) به آن افزوده شده و امروز معروف به کتاب "العقد الفرید" است یکی از کتابهای ادبی گرانبها است و بهترین نمونه انشاء دو قرن سوم و چهارم اندلس است. کتاب نامبرده مجموعه نفیسی است از اخبار و حکایات و نوادر و سیر و تواریخ و انساب قبایل عرب و خطبه های مردان نامی اسلام و مختصری از فن شعر و سایر ابواب ادب.

62790a92695c6.jpg

تاریخ نگارش های عربی - جلد چهارم (کیمیا، شیمی، گیاه شناسی، کشاورزی)

فواد سزگین

کتاب تاریخ نگارش های عربی تالیف فواد سزگین بررسی ژرف و گسترده ای است که درباره تاریخ علوم در زبان عربی صورت گرفته است و با جامعیتی فراگیر، راهنمای کسانی است که در پی تحقیق و تفحص در زمینه تخصص خویش هستند. هر جلد این کتاب به موضوع یا موضوعاتی پرداخته است و زوایای آن را عمیقا در زبان عربی شکافته است. موضوع جلد چهارم کیمیا، شیمی، گیاه شناسی، کشاورزی می باشد.