6177d99751b03.png

ممیزی کتاب: پژوهشی در 1400 سند ممیزی کتاب در سال 1375

مکان چاپ: تهران ناشر: نشر کویر تاریخ چاپ: ۱۳۸۱ هجری شمسی زبان: فارسی

آنچه به عنوان «ممیزی» یا «سانسور» از آن یاد می‌شود، در بعضی کاربردهای آن با مفهوم کنترل مساوی است؛ اما در معانی خاص‌تر باید آن را شکلی از کنترل بیرونی فرهنگ تلقی نمود. این کتاب تحقیقی است در خصوص ممیزی کتاب بر اساس مجموعه‌ای از اسناد مربوط به بررسی کتاب در سال 1375. گفتنی است که متن‌های نقل‌شده از کتب مختلف و نظر بررس‌ها به لحاظ رسم‌الخط یکسان شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

635a8b3747710.jpg

فرهنگ سکوت (مجموعه سی مقاله)

مهدی پرهام

نام "فرهنگ سکوت" که برای کتاب حاضر برگزیده شده الهامی از اصطلاح مشهور نویسنده نامدار برزیلی، پائولو فرره می باشد که عنوان یکی از مقالات این کتاب است. مقاله وقتی منتشر شد که سانسور در همه شئون زندگی به نحوی حکومت می کرد و در مطبوعات حکومت مطلقه داشت. مامور سانسور عنوان مقاله را که فرهنگ سکوت بود به "بحث درباره نوعی فرهنگ" عوض کرده که در مجله نگین زیر همین عنوان چاپ شده است چون تشخیص داده بود که کلمه سکوت وقتی به دنبال فرهنگ آورده شد جلب نظر می کند و اشاره ای می شود به وضع موجود و نمی تواند عنوان مقاله قرار گیرد اما اگر در خلال سطور مقاله قرار گیرد اشکالی ندارد....

60f583be4e749.png

تاریخ سانسور در مطبوعات ایران (جلد دوم): از صدور فرمان مشروطیت تا کودتای 1299 خورشیدی

گوئل کهن

برای بررسی سیر تحول سانسور و ممیزی در مطبوعات ایران از ابتدا تاکنون، نیازمند تقسیم‌بندی تاریخ تحولات 150 ساله اخیر ایران با توجه به تحولات ژورنالیزم کشور طی این دوران هستیم. نتیجه بررسی نخستین دوره از تاریخ سانسور در مطبوعات ایران که از تولد روزنامه در ایران تا صدور فرمان مشروطیت را دربر می‌گیرد، جلد اول این کتاب را شامل می‌شود و جلد دوم از صدور فرمان مشروطیت تا کودتای 1299 خورشیدی را شامل می‌شود.