ادوارد سعید یکی از اساتید برجسته ادبیات و نظریه‌های مدرن و یکی از کارشناسان مسائل سیاسی بین‌المللی و یکی از جنجالی‌ترین روشنفکران معاصر در این کتاب می‌کوشد راه درست اندیشیدن درباره مسائل و مباحث سیاسی و اجتماعی را به خواننده بیاموزد. برای رسیدن به این هدف، وی میان مسئولیت‌های فردی و وفاق اجتماعی تمایزی قائل می‌شود که برای همه به‌ویژه مدعیان روشنفکری مفید است. او در همان حال که می‌کوشد به مسائل عینی اجتماعی بپردازد، خواننده را درگیر مسائل پیچیده فلسفی به‌ویژه فلسفه اخلاق می‌کند؛ گرچه در نزد وی روشنفکر انسانی است گیتی‌باور که نباید اجازه دهد باورهای ایدئولوژیک و مذهبی در قضاوت‌ها و کارهای تحقیقاتی‌اش دخالت کنند؛ ولی انتظار اخلاقی جهان‌شمول و تا حدودی مذهبی را نیز از روشنفکر دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

5828c0ad53843.PNG

تفاصيل موسيقايي و شرق‌شناسانه: نگاهي به موسيقي در آثار ادوارد سعيد

سیدمحمد مرندی, حسین پیرنجم‌الدین

اين مقاله به بررسي موسيقي و نسبت آن با مفهوم شرق‌شناسي و ديگر مفاهيم كليدي در انديشه و نقد ادوارد سعيد مي‌پردازد. با توجه به مركزيت موضوع فرهنگ در آثار سعيد و تاكيدي كه او بر رابطه و تباني آن با امپرياليسم، استعمار و نگاه شرق‌شناسانه مي‌گذارد، موسيقي كلاسيك غرب در آراي او اهميت مي‌يابد. تحليل زمينه‌هاي فرهنگي ـ اجتماعي موسيقي كلاسيك غرب (در يكي از واپسين آثار سعيد) چونان هنري كه باز تاباننده جامعه بود و هم اثر گذار بر آن، از ديگر موضوعات مطرح شده در اين نوشتار است. اين مقاله با بررسي ماهيت تناقض آميز موسيقي از ديدگاه سعيد ـ هنري مخاطب‌مدار و عمومي و در عين حال عميقا خصوصي ـ پايان مي‌يابد.

56e090861c286.PNG

کنراد در آثار ادوارد سعید

حسین پیرنجم‌الدین

این مقاله به بررسی نظرات ادوارد سعید درباره جوزف کنراد می‌پردازد می‌کوشد دلایل مرکزیت این رمان‌نویس را در آراء سعید روشن کند. به نظر نگارنده، بررسی سیرتطور نگاه ناقدانه سعید به آثار و اندیشه کنراد می‌تواند نمایه‌ای به نسبه دقیق از سیر اندیشه خود سعید باشد. گذشته از وجوه اشتراک زندگی شخصی این دو متفکر، مضامینی چون تبعید، هویت و استعمار نیز درآثار آنان محوریت دارند. سعید در نخستین آثارش نگاهی ادبی و زیبایی‌شناختی به آثار کنراد دارد. اما به تدریج وجه سیاسی نقد او بارزتر و زمین، تاریخی ـ سیاسی پررنگ‌تر می‌شود. «دنیوی‌بودن» ناگزیر متون، به مسأله کلیدی تحلیل‌های او بدل می‌شود و آثار کنراد مثل اعلای این خصلت متون انگاشته می‌شوند. از دید سعید، کنراد بهتر از هر نویسنده اروپایی دیگر در هم تنیدگی جهان، متن و نویسنده و پیوند ماهوی میان استعمار و فرهنگ (نمود یافته در گونه فرهنگی بسیار مهم رمان) را ممثل می‌کند.