کتاب "بازیهای محلی فارس" که بوسیله ابوالقاسم فقیری کارشناس فرهنگ عامه تالیف و گردآوری شده و توسط این اداره کل چاپ و منتشر شده است مجموعه ایست از بازیهای بومی این استان، که هر بازی با عنوان اصیل و بکر خود و با نثری ساده و بی‌تکلف در آن جای گرفته‌ است و ضمن آنکه نمونه‌ای از فرهنگ ملی و سنتی گذشته ماست، خود عامل پیوستگی تازه و استواری میان فرهنگ کهن و بومی ما و تازگیهای فرهنگ پرتحرک امروزی است و باز ضمن آنکه دفتر دانشی از گذشته سنتی ماست می‌تواند قابل استفاده برای جوانان امروز و به نوعی قابل انطباق بازندگی اجتماعی آنان باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

63b17c22ab6c3.png

مجموعه مقالات نخستین همایش بازی، فرهنگ، جوانان

گروهی از نویسندگان

این کتاب حاصل تأمل و تعمق پژوهندگانی است که از منظرهای متفاوت به «بازی»، «فرهنگ» و جوانان و اهمیت آن نگریسته‌اند. عناوین برخی از نوشتارهای کتاب بدین ترتیب است: نقش بازی‌ها در رشد و مهارت‌های روان‌شناختی کودکان/ محمد خبیری، «بیل‌گردانی» آخرین بازمانده یک ورزش پهلوانی و آیینی در «نیمور» محلات/ مرتضی فرهادی، بازی و هنر/ اردشیر صالح‌پور، بازی‌های کودکان ایران و جهان و پیوند فرهنگی آنها/ سیداحمد وکیلیان، کتاب‌شناسی بازی/ مهرالزمان نوبان، روان‌درمانی براساس بازی‌های کودکان/ جواد انصافی و .... .

61b5fe2698fb7.jpg

ادیان و مذاهب در فارس از ظهور اسلام تا پایان عصر سلجوقیان

مصطفی ندیم

کتاب ادیان و مذاهب در فارس از ظهور تا پایان عصر سلجوقیان در چهار فصل به تاریخ مذاهب و ادیان در این سرزمین می پردازد. در فصل اول نگاهی به جغرافیای تاریخی فارس از صدر اسلام تا حمله مغول دارد. فصل دوم به تاریخ فارس از ظهور اسلام تا حکومت ایلخانان مغول در فارس اختصاص دارد. فصل سوم به فرق اسلامی از صدر اسلام تا پایان حکومت سلجوقیان در فارس، مثل اهل سنت، شیعه امامیه، اسماعیلیان در فارس، صوفیان و عرفا و فرق کلامی می پردازد و فصل آخر نیز در مورد ادیان و مذاهب غیر اسلامی چون زرتشتیان، مسیحیان، یهودیان و ... بحث شده است.