618a5df0a0694.jpg

تحقیق در احوال و آثار سیدمحمد نوربخش اویسی قهستانی

به کوشش: جعفر صدقیانلو
ناشر: گردآورنده تاریخ چاپ: ۱۳۵۱ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب حاضر تحقیقی است در احوال و آثار سیدمحمد نوربخش اویسی قهستانی که به کوشش جعفر صدقیانلو تهیه شده و در سال 1351 که توسط گردآورنده منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65df52dae0cf2.jpg

تذكره علوي احوال و اثار 110 يكصد و ده گوينده فارسي زبان در مدح و منقبت علی (ع)

رضا ثابتی

کتابی که از نظر خوانندگان می گذرد مجموعه آثار گرانبهاییست که در طی قرنها در منقبت نابغه بزرگ بشریت علی (ع) گفته شده و مدتها وقت صرف آن گردیده تا از میان اوراق فرسوده کتابها اخراج و بعد از تطبیق و مقایسه با نسخ دیگر به این صورت در آمده است. اشعار این مجموعه از 110 گوینده انتخاب و بر هریک شرح حال کوتاهی افزوده شده عموما متعلق به کسانی است که از عهد صفویه به بعد در ایران ظهور کرده اند به دلیل آنکه مذهب تشیع تا روزگار سلطنت صفویه در ایران رسمیت نداشت و خواه و ناخواه شاعرانی که پیش از آن عهد می زیسته و به مذهب تشیع علاقه نشان می دادند به علت عدم آزادی از ساختن اشعار مذهبی خودداری کرده و اگر احیانا گوینده دست به چنین کاری میزد ناگریز از مدح خلفای دیگر بود چنانکه در یکی از قصائد سعدی این نکته کاملا آشکار است. پس در حقیقت ساختن اشعار مذهبی از عهد صفویه در ایران رواج یافت و ناگزیر مجموعه حاضر حاوی آثاریست که از آن عهد تا به امروز به وجود آمده است

65df3bdcc2a61.jpg

بزرگان تنکابن

محمد سمامی حائری

«بزرگان تنكابن» عنوان كتابي است كه به ذكر احوال و آثار بزرگان تنكابن و رامسر پرداخته است. مؤلف در مقدمه ي كتاب مي نويسد: ابتدا تصميم بر اين بود كه فقط بزرگان رامسر را تدوين نمايم ولي پس از شروع به نوشتن دریغم آمد كه بزرگان منطقه ي تنكابن را تنظيم ننمايم. فهرست بزرگاني كه ايشان در اين شهر به ذكر و شرح حال آنها پرداخته به 353 نفر مي رسد كه به همت كتابخانه ي عمومي آيت الله العظمي مرعشي نجفي (رحمت الله عليه) منتشر شده است.