استان فارس با قدمتی همپایه تاریخ و با مساحتی در حدود 124 هزار کیلومتر مربع در جنوب ایران واقع شده است. این استان که از شمال به اصفهان و یزد، از غرب به بوشهر و کهگلویه و بویر احمد و از جنوب به هرمزگان و از شرق به استان کرمان محدود است، استان چهارفصل است با آب و هوای متنوع سردسیر، معتدل و گرمسیر است. این استان با 18 شهرستان، 61 بخش و 184 دهستان، دارای جاذبه های تاریخی - مذهبی، طبیعی و تاریخی - طبیعی فراوان است و در گوشه گوشه آن مشاهیر و بزرگانی ظهور یافته اند که با حضور خویش، این استان را به عنوان یکی از پرآوازه ترین استان های ایران در گستره فرهنگ، ادب و عرفان معرفی کرده اند. این پژوهش که بررسی اجمالی زندگی و آثار دانشوران و بزرگان فیروزآباد با رویکردی به جغرافیای تاریخی این دیار است، همزمان با برگزاری کنگره بین المللی بزرگداشت ششصدمین سال درگذشت لغوی بزرگ، مجدالدین فیروزآبادی صاحب "قاموس المحیط" منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

661e8efb00522.jpg

جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان

علی محمد ساکی

سرزمین کهنسال دلاوران ایران باختری از نظر جغرافیای تاریخی و تاریخ مرموز و ناشناخته است. اگر آنطور که در خارج از ایران محققانی چون هرتسفلد، دمرگان، مینورسکی، رالنسن، سر ارول استین برای بررسی گذشته های این سرزمین کوشیده اند فضلای کشور نیز توجهی ابراز می داشتند. اینک بسیاری از زوایای تاریک تاریخ چند هزارساله میهن ما روشن شده بد. نخستین کتابی که درباره لرستان به چاپ رسید مجموعه ای از غلامرضا خان والی و انیس المسافر نام داشت. کتاب مذکور در بوشهر به چاپ رسیده و مشتمل بر آگاهی هایی در مورد جانوران شکاری و فرمانروایان لر از حسین خان والی تا زمان مولف است، پس از آن باید از جغرافیای نظامی لرستان تالیف سپهبد رزم آرا نام برد که مشتمل بر جغرافیای مناطق با توجه به جنبه نظامی انها و ورود قوای دولتی به لرستان و سرکوبی عشایر این منطقه می باشد. آقایان بهمن کریمی و محمدعلی امام شوشتری نیز چند صفحه ای از کتابهای جغرافیای تاریخی غرب ایران و تاریخ جغرافیایی خوزستان را به لرستان اختصاص داده اند. با این حال تا به امروز کتابی که منحصر به تاریخ یا جغرافیای تاریخی این قسمت از ایران باختری باشد تالیف نشده است.

66129eb0517c1.jpg

هشام بن حکم (پاسدار ایدئولوژی اسلام)

محمد محمدی اشتهاردی

هشام بن حَکَم متکلم شیعی قرن دوم قمری و از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بود. روایاتی از امامان شیعه در مدح هشام نقل شده و بسیاری از دانشمندان شیعه او را ستایش کرده‌اند. علاوه بر این برخی از اهل سنت نیز او را به لحاظ علمی ستوده‌اند که وجود و حضور هشام در جلسات علمی یحیی‌ بن خالد برمکی به عنوان رئیس انجمن یا ناظر و داور و دریافت هدیه از جانب هارون الرشید گواه بر آن است.