6190ff3fdb0fd.jpg

نقدی بر کتاب جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل ایلات و طوایف کرمانشاهان

ناشر: طاق بستان تاریخ چاپ: ۱۳۷۸ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب نقدی است بر جلد سوم کتاب "جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاهان‌" نوشته محمدعلی سلطانی‌. در تدوین حاضر برخی از مطالب عرضه شده در مجلدات دوم و سوم از مجموعه 6 جلدی کتاب "جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاهان" نقد و بررسی می‌شود .موضوع مجلدات یاد شده "ایلات و طوایف کرمانشاهان" است که مباحثی را درباره چگونگی نظام قبایلی و عشیره‌ای، همچنین شاخه‌ها و انتساب قبایل و عشایر کرمانشاهان در برمی‌گیرد .پاره‌ای از سرفصل‌های کتاب به این قرار است : "استقرار لشکر غرب، ایجاد اتحاد عشایرعلیه سردار رشید"، "جنگ کریش‌خان"، "طایفه رستم بیگی جوانرود"، "طایفه گوران تفنگچی"، "قیام علیه حکومت ظل‌السلطان"، "ایل کلهر از مرگ داوودخان تا پایان جنگ جهانی اول"، "اتحادیه عشایر غرب"، "ایلات وند"، "فتنه سالارالدوله"، "طایفه بلاوند"، و "طایفه شیخوند". با فهرست منابع و ماخذ، همچنین تعدادی عکس از چهره‌های نامدار ایلات و عشایر کردستان نیز تعدادی سند و بریده جراید به پایان می‌رسد .

منابع مشابه بیشتر ...

661e8efb00522.jpg

جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان

علی محمد ساکی

سرزمین کهنسال دلاوران ایران باختری از نظر جغرافیای تاریخی و تاریخ مرموز و ناشناخته است. اگر آنطور که در خارج از ایران محققانی چون هرتسفلد، دمرگان، مینورسکی، رالنسن، سر ارول استین برای بررسی گذشته های این سرزمین کوشیده اند فضلای کشور نیز توجهی ابراز می داشتند. اینک بسیاری از زوایای تاریک تاریخ چند هزارساله میهن ما روشن شده بد. نخستین کتابی که درباره لرستان به چاپ رسید مجموعه ای از غلامرضا خان والی و انیس المسافر نام داشت. کتاب مذکور در بوشهر به چاپ رسیده و مشتمل بر آگاهی هایی در مورد جانوران شکاری و فرمانروایان لر از حسین خان والی تا زمان مولف است، پس از آن باید از جغرافیای نظامی لرستان تالیف سپهبد رزم آرا نام برد که مشتمل بر جغرافیای مناطق با توجه به جنبه نظامی انها و ورود قوای دولتی به لرستان و سرکوبی عشایر این منطقه می باشد. آقایان بهمن کریمی و محمدعلی امام شوشتری نیز چند صفحه ای از کتابهای جغرافیای تاریخی غرب ایران و تاریخ جغرافیایی خوزستان را به لرستان اختصاص داده اند. با این حال تا به امروز کتابی که منحصر به تاریخ یا جغرافیای تاریخی این قسمت از ایران باختری باشد تالیف نشده است.

661d4bf751eb0.jpg

حکمت ابوعلی سینا - جلد پنجم

محمد صالح علامه حائری مازندرانی

حکمت بوعلی سینا، تألیف محمدصالح حائری مازندرانی، کتابی است در پنج جلد با موضوع فلسفه اسلامی خاصه حکمت مشاء به زبان‌های فارسی و عربی، با مقدمه عمادالدین حسین اصفهانی مشهور به عمادزاده و به تصحیح حسن فضائلی. حکمت ابن‎ سینا کتابی است که حقایق و اسرار گفتارهای شیخ را که دیگران نادیده انگاشته‌اند، کشف نموده و عقاید اسلامی ساده را طبق مقررات قرآن و معتقدات اهل‎بیت(ع) و اتفاق امامیه و امت، به براهین فلسفی مبرهن ساخته و بدون مبالغه هر فصل یا صفحه از این کتاب، مشتمل بر نکات تازه و یا در بسیاری از مواضع متضمن مبتکراتی است. از جمله مسائلى که در این کتاب با تجزیه و تحلیل و به‌صورت صحیح اثبات شده است، اصالت وجود و وحدت وجود، پس از میرداماد است که از زمان صدرالمتألهین تا عصر سبزوارى به بعد رواج یافته و ملاصدرا خودش قبلا از متصلبین در اصالت ماهیت بود، سپس عدول کرد. در این کتاب، یعنى در جلد طبیعیات و علم النفس به تمام ادله اصالت وجود که حاجى سبزوارى به نظم کشیده، پاسخ داده شده و ادله شیخ اشراق و براهین خیام و رساله اعتباریت وجود و تأصل ذات مشروحا مذکور است و کتب میرداماد و شوارق و گفتارهاى محقق طوسى و محققین دیگر حقا اصالت مهیت را به بداهت رسانیده‌اند. ابن سینا هم بالصراحه قائل به اصالت ماهیت است و نسبت اصالت وجود بر وجه تباین حقایق وجودات به مشائیه سندى ندارد و متأخرین موجودات را در کلام به وجودات مشائیه اشتباه کرده‌اند؛ چنان‌که در محاکمات بدان اشاره شده و جز صدور و حصول و کون و سائر افعال عموم که همان مقتبس بودن ذات به علت است که شیخ در شفا و غیره آن را تکرار فرموده، چیز دیگرى در خارج نیست و در مسئله وحدت وجود هم عمده شبهه ایشان عدم صحت انتزاع مفهوم واحد از متباینات است. محمدصالح حائری مازندرانی می‌گوید: بس است در شکستن این طلسم مبطل السحر این جادو و نقض به مفهوم مناقصه و مضاده و مقابله و مفاهیم مراتب اعداد، بلکه مفهوم نفس تعدد و مفهوم کثرت که از منشأ متعدد و متکثر و متباین و متقابل برمى‌خیزد و در این کتاب در رفع این شبهات چیزى فروگزار نکرده‌اند - ‎و أين العيان من البيان - به نظر حسین اصفهانی (عمادزاده) با توجه به تقریرات مازندرانی، مطالعه و تدریس این کتاب براى دانشکده معقول و طلاب و مبتدى و منتهی واجب است تا محصلین و مدرسین معقول هر دو از حقایق حال طبق کتاب و سنت و عقاید اهل‎‌بیت(ع) و فقها و محدثین و روات عال‌ی‌قدر و متکلمین عظیم‌الشأن آگاه شوند و در هیچ‎گونه خطرى یا توبیخى واقع نگردند و از تحصیل و تدریس علم معقول محروم نمانند و منویات فقهای عال‌ی‌قدر و مراجع فتوى تأمین گردد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61e9812481f64.png

کرمانشاهان در سفرنامه سیاحان (جلد اول)

اردشیر کشاورز

در این کتاب پژوهش کرمانشاهان در سفرنامه سیاحان جمع‌آوری شده تا با تشویق خوانندگان و دیگر افراد جامعه به سیاحت و گردشگری در زمین، به‌ویژه جاذبه‌های کهن و دیدنی‌های ایران‌زمین بر بار معرفت علمی خود بیفزایند؛ زیرا سیاح در هر سیروسفر با پیشینه‌های تاریخی یک قوم، وضعیت زندگانی، ساختار معیشتی، روال گذران حیات، پیدایش آگاهی‌های ذهنی از شرایط زیست‌محیطی گذشتگان آشنا می‌گردد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب