619ce6d2546b1.jpg

سرزمین قزوین، سابقه تاریخی و آثار باستانی و بناهای تاریخی سرزمین قزوین

ناشر: انجمن آثار ملی تاریخ چاپ: ۱۳۴۹ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب سرزمین قزوین درباره سابقه تاریخی و آثار باستانی و بناهای تاریخی سرزمین قزوین است که توسط دکتر پرویز ورجاوند بررسی و نوشته شده است. در این کتاب در آغاز هر فصل پس از معرفی موقعیت طبیعی هر دهستان، گفتگویی به نسبت جامع نیز درباره سابقه تاریخی دهستان مزبور صورت گرفته است و این بدان منظور است که با تاریخ گذشته آن دهستان آشنایی حاصل گردد و دانسته شود که در جریان تحولات و رویدادهای این سرزمین ناحیه مزبور چه نقشی بر عهده داشته و بر آن چه گذشته است. در چه زمان وسیع و آبادان بوده، چگونه به کاستی گرائیده و خموش مانده است و یا وارون آن. در این کتاببرای توضیح و تشریح هر بنا تا آنجا که مقدور بوده سعی شده است نقشه آن تهیه و همراه با عکس‌هایی لازم و گویا عرضه گردد. هیچ پیکری بدون آنکه نقشی از نظر توجیه بیشتر و کامل صورت پذیرفته و جزئیات هر اثر مورد بحث قرار گرفته اینست که نویسنده وظیفه خود می‌دانست تا هر بنا را چنانکه هست، با تمام ویژگی‌هایش معرفی نماید، به نحوی که اگر روزگاری چون هزران اثر دیگر در نتیجه بی‌توجهی و عوامل پیش‌بینی نشده، هریک از آنها دچار خرابی شود و یا فرو بریزد، شناسنامه کاملی از آن در دست باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

65b65eafc53d4.jpg

فرهنگ سخنوران و سرایندگان قزوین

سیدمحمود خیری

این تذکره حاضر که فرهنگی است از بیوگرافی و شرح حال و نمونه ای از آثار و افکار و گفتار تعدادی سراینده و شاعر قزوینی با مختصری از وضعیت جغرافیایی و تاریخی قزوین که برحسب خواسته عده ای از همشهریان و دانشجویان علاقمند به فرهنگ گذشتگان جمع آوری شده است.

62e146ba5caa0.jpg

تخت جمشید از نگاهی دیگر

حبیب الله پورعبدالله

کتاب حاضر نگاهی است به تاریخ و تمدن ایران در عصر هخامنشی با معرفی و بررسی قسمت‌های مختلف و جنبه‌های گوناگون تخت جمشید به گونه‌ای که مخاطبان با اجزا و ساختمان‌های مختلف و آثار و الواح باستانی باقی مانده در تخت جمشید، همچنین با مظاهر و دستاوردهای تمدن و مهم‌ترین رویدادها و برخی ویژگی‌های برجسته شاهنشاهی هخامنشی آشنا شوند .سرفصل‌ها و موضوعات کتاب بدین قرارند" :پارس مهد فرهنگ و تمدن"، "تخت جمشید در نوشته پیشینیان"، "معماری تخت جمشید ادامه هنر ملی"، "یکتاپرستی هخامنشیان"، "نقش بزرگان پارسی در تخت جمشید"، "مقبره‌های هخامنشیان"، "هنر هخامنشیان"، "الواح گلی تخت جمشید با ارزش‌ترین کتیبه تاریخی جهان"، "کتیبه‌های تخت جمشید"، "دروازه ورودی تخت جمشید"، "صف ملل همراه با پیشکش در تخت جمشید"، "نقش زنان هخامنشی"، "کاخ آپه‌دنه"، "کاخ تچر"، "کاخ هدیش"، "شاهین"، "نقش جدال شیر و گاو در تخت جمشید"، "نقش گیاهان در تخت جمشید"، "گل نیلوفر"، "آناهیتا"، "سنگابه تخت جمشید"، "شیشه‌های تخت جمشید"، "کندن کانال مصر"، "شکست هخامنشیان " و "اثرات ناباوری شکست ایرانیان ."کتاب با عکس‌ها و طرح‌های متعددی از تخت جمشید و آثار به دست آمده از آن جا، همچنین برخی بناهای دیگر مربوط به هخامنشیان در سرزمین پارس همراه شده و با فهرست منابع به پایان می‌رسد

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63e10453796ae.jpg

یادنامه دکتر غلامحسین صدیقی

پرویز ورجاوند

کتاب حاضر یادنامه دکتر غلامحسین صدیقی است که توسط دکتر پرویز ورجاوند گردآوری و تصحیح شد و در سال 1372 به چاپ رسیده است فهرست کتاب عبارتست از: بخش نخست: در گذشت و برگزاری آیینهای آن سروده ها و نوشته ها؛ بخش دوم: زندگینامه، نقش و آثار؛ بخش سوم: نوشته ها، نظرها و خاطره ها درباره شخصیت و منش، ارزش و مقام زنده یاد دکتر صدیقی؛ بخش چهارم: دیدگاهها، نوشته ها و مقاله ها.

کلیات/یادنامه
کتاب
61331d3a3564c.png

روش بررسی و شناخت کلی ایلات عشایر به پیوست چادرنشینی در کوهستان‌ها و فلات‌های آسیای جنوب غربی از فردریک بارت

پرویز ورجاوند

مطالعه تطبیقی مردم‌شناسی فرهنگ مادی و معنوی عشایر ایران و مقایسه آن با تحقیقات مشابه درباره ایلات کشورهای دیگر خاورمیانه و آسیای مرکزی چه‌بسا مشابهات زیادی را بین آنها نمایان سازد. بعضی از این خصوصیات مشترک در بین ایلات ایران که حتی از لحاظ زبان و مکان از یکدیگر به‌دورند به‌خوبی مشهود است. گفتنی است افزون بر نفوذ اقوام خارجی در مملکت، سلاطین ایران نیز با تبعید و جابجاکردن عشایر سهم عمده‌ای در این اختلاط و امتزاج داشته‌اند. این کتاب یک دستورالعمل و راهنمایی برای شناسایی ایلات و عشایر است. در ضمیمه کتاب نوشتاری از فردریک بارت درباره چادرنشینی در کوهستان‌ها و فلات‌های آسیای جنوب غربی آورده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب