619d0e1e2b548.jpg

گرمسار (خوارری) پیشینه تاریخی و اوضاع طبیعی و اقتصادی و اجتماعی شهرستان گرمسار

تاریخ چاپ: ۱۳۴۶ هجری شمسی زبان: فارسی

علاقه نویسنده به زادگاهش سبب شد که مطالبی در باب مسائل جغرافیایی این ناحیه جمع آوری کرده و کنفرانسی در سال 1334 شمسی در زمینه شناساندن شهرستان گرمسار برای دانشجویان ایراد و سپس به صورت پایان نامه ارائه دهد. روش تحقیق در این کتاب بر اساس مشاهده و مصاحبه با اشخاص و استفاده از اسناد و منابع تاریخی و جغرافیایی استوار بوده و اغلب قسمتهای آن طبق مشاهدات نویسنده در محل تهیه گردیده است. گفته‌های اشخاص پس از تجزیه و تحلیل و مطابقت آن با اسناد موجود درج گردیده، مطالب استخراج شده از منابع تاریخی و جغرافیایی نیز به صورت پراکنده از کتب مختلف جمع آوری و پس از تنظیم در بخشهای مربوطه گنجانده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

64ff03edba583.jpg

فرهنگ اصطلاحات جغرافیای طبیعی‌

سیاوش شایان‌

علیرغم کوشش فراوان و روزافزونی که جغرافیدانان و علاقه مندان به جغرافیا در نشر مطالب و برداشت های جدید از این علم به عمل می آورند در بازار نشر کتابهای فارسی کمبود فراوانی در زمینه مسائل مربوط به جغرافیا مشاهده می شود، در صورتی که دانش افزایی معلمان و دبیران جغرافیا و استفاده مداوم آنان از مطالب جدید از اهمیت والایی برخوردار است و نیز دانشجویان جغرافیا و علوم وابسته نیازمند اطلاع از آخرین پیشرفتها و تحولات این علم می باشند. پیداست با کمبود مطالب ترجمه شده افراد مذکور ناگزیرند خود منابع خارجی را که اکثرا به زبان انگلیسی می باشند، یافته و احتیاج روزافزون خویش را از این طریق رفع نمایند. عنایت به همین نکته لزوم وجود یک "فرهنگ اصطلاحات جغرافیایی" را هویدا می سازد و نگارنده نیز از ابتدای تحصیل خود در رشته جغرافیا به این نیاز پی برد و در جهت رفع آن اقدام به جمع آوری برخی لغات و اصطلاحات نمود و این امر تا آنجا دنبال گردید که تعداد فیشهای تهیه شده در زمینه اصطلاحات جغرافیایی از حد گنجایش در یک کتاب گذشت. چون زمینه تحصیلی نگارنده جغرافیای طبیعی بود، در جهت تدوین "فرهنگ اصطلاحات جغرافیایی طبیعی" جمع آوری اصطلاحات دنبال گردید. برای تهیه این فرهنگنامه به کتب متعددی به زبانهای فارسی و انگلیسی مراجعه شده است و ارائه لیستی از کتب که در این امر مورد استفاده قرار گرفته اند علاوه بر آنکه به اطاله کلام می انجامد.

63c3e4543bbc9.jpg

فرهنگ تاریخی - سیاسی ایران و خاورمیانه - جلد چهارم

غلامرضا علی بابایی

کتاب فرهنگ تاریخی - سیاسی ایران و خاورمیانه تالیف غلامرضا علی بابایی در سال 1374 و توسط موسسه خدمات فرهنگی رسا منتشر شده است. کتاب حاضر نخستین واژه نامه ای است که تاکنون به زبان پارسی در خصوص خاورمیانه به مدد منابع معتبر موجود به نگارش در آمده است. این کتاب جلد چهارم از این مجموعه چهار جلدی است.