اسلام در جامعه جاهلی شبه جزیره عرب ظهور کرد؛ این امر پدیده تازه‌ای بود و می‌بایست برای اثبات حقانیت خود دلایل یا معجزاتی ارائه می‌کرد. قرآن کریم یکی از این معجزات بود. در آغاز خواندن قرآن بیشتر جنبه کسب ثواب اخروی و انگیزه عبادی داشت؛ اما در دوره‌های بعد، سرچشمه تحولات عظیم علمی واقع شد و تأثیر خود را در تمامی زمینه‌اهی عبادی، عقیدتی، فکری، عقلی، علمی و ... به‌جا گذاشت. برای آشنایی با چگونگی این تأثیرگذاری، این کتاب به نگارش درآمده است. سعی نویسنده بر این بوده که مباحث را به شکلی ساده، قابل فهم و کامل ارائه کند و همچنین منابع را برای هر بخش برای مطالعه بیشتر ذکر کرده است. ویژگی دیگر این کتاب فصل‌بندی آن به تناسب موضوع است. در این کتاب تأثیر قرآن در علوم نحو، بلاغت، قرائت، و تجوید بررسی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6279174d630f5.png

درآمدی بر تأثیر فرهنگ و تمدن ایران در جهان

عباس قدیانی

ایران از آغاز تاریخ، سرچشمه نیکی و قدرت، زیبایی و فضیلت بوده و جهان اگر از یونان هماهنگی و زیبایی و از رم قانون و هنر را آموخت، از ایران ترکیبی از هر چهار را فراگرفت. در این کتاب نویسنده کوشیده به تمدن و فرهنگ ایران نگاهی گذرا افکند و به نقش ایرانیان در پایه‌گذاری تمدن جهان و کوشش آنها در توسعه تمدن و فرهنگ و خدمات آنها در سیر تکامل بشری و حتی اخذ فرهنگ و تمدن دیگران و پرمایه‌نمودن و کامل‌کردن آن تمدن و انتقال آن به جوامع دیگر اشاره کرده است.

6173f72560102.png

معانی النحو (المجلد الثالث والرابع)

فاضل صالح السامرائی

فانه من المعلوم أن علم «النحو» یعنی، أول ما یعنی، بالنظر فی أواخر الکلم، و ما یعتریها من إعراب و بناء، کما یعنی بأمور أخری علی جانب کبیر من الأهمیة، کالذکر، والحذف والتقدیم، والتأخیر، و تفسیر بعض التعبیرات، غیر أنه یولی العنایة الأولی للاعراب. إن هذا الکتاب محاولة فی فقه النحو علی النهج الذی أسلفته، انه محاولة للتمییز بین التراکیب المختلفة و شرح معنی کل ترکیب.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

634d6f67cd341.jpg

تاثیر قرآن در پیدایش علوم ادبی

رمضان رضایی

اسلام در جامعه جاهلی شبه جزیره عرب ظهور کرد؛ این امر پدیده تازه ای بود و می بایست برای اثبات حقانیت خود دلائل و یا معجزاتی را ارائه می کرد. قرآن کریم یکی از همین معجزات بود. در آغاز خواندن قرآن بیشتر جنبه کسب ثواب اخروی و انگیزه عبادی داشت اما در دوره های بعد، سرچشمه تحولات عظیم علمی واقع شد و تاثیر خود را در تمامی زمینه های عبادی، عقیدتی، فکری، عقلی و علمی و .. بجا گذارد. برای آشنایی با چگونگی این تاثیرگذاری درتمامی دانشگاهها در رشته های الهیات (علو م قرآن و حدیث) دو واحد درسی با عنوان "تاثیر قرآن در پیدایش علوم ادبی" گنجانده شده است که به بحث در این زمینه می پردازد. اما کتاب معینی برای این درس وجود ندارد که به طور کامل و منسجم، سرفصلهای موجود را مورد بحث قرار دهد. این مسئله باعث شد مولف کتاب اطلاعات مربوط به این واحد درسی را از منابع موجود گردآوری کرده و در کتابی تدوین نماید تا شاید بدین وسیله به احساس نیازی که در این زمینه وجود داشت پاسخ داده شود

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
62ab1ac88de63.jpg

تاریخ نحو

در کتاب "تاریخ نحو "ابتدا کلیاتی در باب علم نحو، جمع و تدوین لغت، پیدایش نحو، واضع نحو، و مراحل پیشرفت علم نحو درج می‌گردد ;سپس وضعیت نحو در کوفه و بصره بررسی می‌شود ;همچنین عالمان نحو در دو مکتب کوفی و بصری، طی قرون اولیه، معرفی می‌گردند .در بخش دیگر کتاب به اختلافات نحویان و موارد اختلاف آنان در نحو عربی اشاره شده است .نحو در بغداد، نحو در اندلس و مغرب، نحو در مصر و شام، و معرفی آثار برجسته علم نحو از دیگر مباحث این کتاب هستند .

دستور زبان/دستور زبان‌های دیگر/عربی
کتاب