جامعه‌شناسی ادبیات به کدام نیاز پاسخ می‌گوید. نیاز معرفتی و عقلانی یا نیاز حسی و زیبایی‌شناختی؟ با وجود آنکه این حوزه مطالعاتی حاصل تأمل و جستجوگری در دو قلمرو جامعه‌شناسی و ادبیات است، اما نه منحصر به شرح دشواری‌های فنون ادبی است و نه یافته‌های پژوهش‌های تجربی جامعه‌شناسانه. جامعه‌شناسی ادبیات پیوند متوازن عشق و معرفت را ممکن می‌سازد و مشتاقان این طریق را با تجربه زیسته‌شان فرا می‌خواند. این کتاب دربرگیرنده مجموعه‌ای از مقالاتی است که درباره جامعه‌شناسی ادبیات به نگارش درآمده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

61e6d87dce313.png

جامعه شناسی در ادبیات

معصومه عصام

لویس کوزر در زبان انگلیسی دست به ابتکار جالبی زده است؛ او مفاهیم اساسی جامعه‌شناسی را مانند نقش، پایگاه، فرهنگ و ...، به جای اینکه با زبانی خشک و کسل‌کننده متعارف جامعه‌شناسان بیان کند، آنها را با قطعاتی از ادبیات جهان توضیح می‌دهد. پیروی از این روش در بررسی دیوان نظامی گنجوی در این کتاب انجام گرفته است. این کتاب در واقع پایان‌نامه نویسنده است که به راهنمایی دکتر اسعد نظامی انجام گرفته است. در واقع در این کتاب بخش‌هایی از کتاب «جامعه شناسی» کوزر ترجمه شده و برخی از مفاهیم اجتماعی در خمسه نظامی تبیین شده است.

6112119941edc.png

جامعه شناسی ادبیات

روبر اسکارپیت

تاریخ ادبیات از قالب‌های فکری نویسنده در پیوند با ساختارهای جمعی محیط او سخن نمی‌گوید، سبک کار او را با تحولات اجتماعی و اقتصادی زمان او در ارتباط قرار نمی‌دهد، مکانیسم‌های آفرینش هنری را در آثار او به تحلیل نمی‌گذارد، اندیشه‌های او را در بستر زمان جای نمی‌دهد، رابطه آن را با تفکر رایج، نظام حاکم، با خواست‌های زمان، با منافع طبقات اجتماعی نشان نمی‌دهد. این بخش از ادبیات را جامعه‌شناسی ادبی به عهده می‌گیرد. این کتاب در چهار بخش اصلی اصول و روش، تولید، توزیع و مصرف به زوایای مختلف جامعه‌شناسی ادبیات پرداخته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62d806e545620.jpg

تاملاتی در جامعه شناسی ادبیات

مسعود کوثری

جامعه شناسی ادبیات به کدام نیاز پاسخ می گوید؟ نیاز معرفتی و عقلانی یا نیاز حسی و زیبایی شناختی؟ با وجود آنکه این حوزه مطالعاتی حاصل تامل و جستجوگری در دو قلمرو جامعه شناسی و ادبیات است، اما نه منحصر به شرح دشواری های فنون ادبی است و نه یافته های پژوهشهای تجربی جامعه شناسانه. جامعه شناسی ادبیات، پیوند متوازن عشق و معرفت را ممکن می سازد و مشتاقان این طریق را با تجربه زیسته شان فرا می خواند.در چنین فضایی است که صفحات و سطور این کتاب رقم خورده و گره خوردگی عصیان دل و نظم اندیشه را به نمایش می گذارد. کتابی که تلفیقی ناخودآگاه از تجربه های حسی نامنتظر و آموزه های قاعده مند جامعه شناسی. منظومه ای که شور توامان آموختن و دل سپردن دارد.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب