هرمز، تنگه و جزیره آرام و سر به مهر با قلعه خرابه پرتغالی‌ها در دل آن، میان آبهای نیلگون خلیج فارس برپاست. نویسندگان در این کتاب، رویدادها و اخبار مربوط به هرمز را از منظر متون چینی دوره‌های یوآن و مینگ و مقایسه آنها با روایت‌های راویان ایرانی و اروپایی هم‌دوره آنها عرضه می‌کنند. ناوگان چینی ژنگ هه چهار نوبت در خلیج فارس در هرمز پهلو گرفت. راویان این چهار سفر هر یک شرحی جداگانه از این سفرها به دست داده‌اند. آنان برداشت خود را از هرمز و مردم آن، زیست‌بوم آن، آداب و رسوم آن، روابط تجاری آن با دیگر مناطق جهان و محصولات آن را در قرن پانزدهم میلادی بازگو کرده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

65a7c56e9e1bd.jpg

پژوهش در نام شهرهای ایران

ایرج افشار سیستانی

در مجموعه حاضر اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی، وجه تسمیه و پیشینه تاریخی 241 شهر ایران گردآوری شده است .در ابتدای کتاب، مطالبی درباره جایگاه جغرافیایی، ناهمواری ها، آب و هوا، پوشش گیاهی و زندگی جانوری سرزمین ایران، همچنین خاستگاه ایرانیان، نام ایران و پیشینه تاریخی این مرز و بوم آمده است .کتاب با عکس هایی از آثار تاریخی و مراکز دیدنی شهرهای شرح شده، همراه است.

65a00361ba997.jpg

تاریخچه روستای میر طالقان

بهمن خستو

کتاب، حاوی اطلاعاتی است درباره ویژگی‌های جغرافیایی و پیشینه فرهنگی و تاریخی روستای((میر)) از توابع طالقان .این اطلاعات در قالب تحقیقی فراهم آمده است . کتاب با شرح موقعیت جغرافیایی طالقان، سپس روستای میر آغاز می‌شود و با این مطالب ادامه می‌یابد :باغات و مزارع روستا، چشمه‌های میر، کوه‌های میر، چگونگی زندگی اهالی روستا در قدیم، آداب و سنن در روستا، داستان‌های واقعی از میر، نکات دستوری و کلماتی از گویش روستا، اصل و نسب خانواده‌هایی از میر طالقان . کتاب با عکس‌هایی رنگی و سیاه و سفید از برخی بزرگان و مناظر و اماکن روستا به پایان می‌رسد .