61ac981e832ba.png

بانت سعاد به انضمام قصایدی چند از ابوالعلاء معربی و متنبی با شرح لغات و مفردات و ترکیب و ترجمه ابیات

مکان چاپ: تهران ناشر: بی نا تاریخ چاپ: ۱۳۸۴ هجری شمسی زبان: فارسی

راویان و ناقدان ادب عربی در اینکه قصیده «بانت سعاد» از زیباترین و مشهورترین قصاید عربی است، اجماع و اتفاق دارند و اعتقاد به اینکه در زبان عربی هیچ قصیده‌ای به این درجه از اعتبار و اعتنا و اشتهار نرسیده، از مسلمات می‌شمارند. اوج اشتهار و مزیت این قصیده عربی که مورد اقبال و اهتمام بسیاری از لغویان و نحویان مستشرقان بوده و در شرح و ترجمه آن به زبان‌های مختلف و در تضمین و تخمیس و تشطیر آن عنایت خاص و سعی بلیغ به کار بسته‌اند، مورخان آن را جزء سیرت رسول‌الله آورده‌اند. در این کتاب این قصیده به انضمام قصایدی چند از ابوالعلاء معری و متنبی با شرح لغات و مفردات و ترکیب و ترجمه ابیات آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

634acefb13b41.jpg

کتاب توضیح شرح فارسی بر کلمات قصار شیخ اجل باباطاهر عریان

ملامحمد سلطانعلی شاه گنابادی

باباطاهر عریان عارف و شاعر قرن پنجم هجری قمری و معاصر با طغرل شاه سلجوقی است. البته در باب حوادث زندگی و احوالات بابا طاهر اطلاعات مبسوطی در دست نیست. از باباطاهر علاوه بر دوبیتی های معروف او، مجموعه کلمات قصاری نیز به زبان عربی به نام «اشارات» به جای مانده است. از اشعار باباطاهر مجموعه موثقی در دست نیست، به همین جهت نمی‌توان در صحت انتساب تمام اشعاری که به او نسبت می‌دهند به یقین حکمی کرد. این کتاب توضیح شرح فارسی بر کلمات قصار شیخ اجل باباطاهر عریان است و مولف کتاب ملامحمد سلطانعلی شاه گنابادی است که در سال 1334 منتشر شده است

62dd4d1fd89c8.jpg

طلایه دار طریقت (نقد و شرح شعر و اندیشه سنائی با گزیده ای از حدیقه الحقیقه)

مجدودبن آدم سنایی

موضوع کتاب طلایه دار طریقت، نقد و شرح شعر و اندیشه سنایی با گزیده ای از حدیقه الحقیقه با مقدمه و توضیحات محمود درگاهی است که توسط نشرهای ستارگان و خواجوی کرمانی در سال 1373 به چاپ رسیده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

574554640c3fe.PNG

تاریخ ادبیات دوره ساسانی از خلال منابع عربی

محسن راثی

هرگاه پژوهش کنندگان تاریخ دوره ساسانی برای تحقیق درباره ادبیات این دوره، منابع تحقیق خود را به همان آثار معدود و محدودی که به زبان پهلوی از آن دوره یا از دوره‌های نزدیک به آن در دست است منحصر کنند و از یکی از منابع مهم تحقیق در این زمینه، یعنی ادبیات عربی عصر عباسی که قسمتی از آن تحول یافته همان ادبیات دوره ساسانی است، غفلت ورزند. هرگز توفیق نخواهند یافت که چهره واقعی ادبیات دوره ساسانی را چنان که باید ترسیم کنند و آن را چنان که بوده بشناسند و بشناسانند. زیرا بدون تردید یکی از مهم‌ترین منابع برای جستجو و تحقیق در ادبیات دوره ساسانی، همین ادبیات عربی دوره عباسی است که از خلال آن نه تنها می‌توان تا حدی با کیفیت و انواع و رشته‌های مختلف ادبیات دوره ساسانی آشنا گردید. بلکه همچنین می‌توان با دقت و موشکافی بیشتر و با صرف وقت و شکیبایی، آثار ارزنده‌ای از ادبیات آن دوره را هم لااقل در ترجمه عربی آنها به دست آورد. این مقاله ضمن اشاره به اثر نافذ و مستقیم آثار فرهنگی و علمی و ادبی عهد ساسانی در ادبیات عربی و معرفی نمونه‌های بارز و شاخص منابع مهم و معتبر در زبان عربی، کوشیده است راه شناخت تاریخ ادبیات دوره ساسانی را از خلال همین منابع باز نماید.

تاریخ ادبیات/تاریخ ادبیات فارسی
مقاله
5709e9e809a0b.PNG

مضامین مشترک میان حافظ و ابن فارض

محسن راثی

این مقاله، مقایسه و مقارنه مختصری است بین حافظ و ابن فارض؛ حافظ، سراینده زیباترین و عالی‌ترین شعر رندانه ـ عاشقانه و عارفانه با این فارض‌ حموی مصری بزرگترین و مشهورترین شاعر عارف عرب با فاصله یکصد و شصد سال که دارای وجوه افتراق و اشتراک بسیار هستند و در این مقاله، قصد بحث تفصیلی و پرداختن به اصول و مبانی مشرب فلسفی و اخلاقی و ممیزات‌ مکتب عرفانی و تجزیه و تحلیل عناصر هنری و فنی و زیباشناختی و خیال‌ انگیزی و تناسبات در قالب و صورت در شعر آن نادره گوی نامدار نیست بلکه‌ بیان گوشه‌ای از مضامین مشترک و مفاهیم متشابه در شعر هر دو گوینده دلسوخته عشق و شیفته و شیدای معشوق ازلی و معبود لم یزلی است که هر دو از باده محبت، مخمور و سرمست و فضاله قدح در دست.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
مقاله