مجموعه حاضر درباره عارفان و دانشورانی است که از آنان سخنان منظوم و چکامه هایی به نظم بر جای مانده بزرگانی همچون عطار نیشابوری و عبدالرحمن جامی و قاضی نورالله شوشتری، اما در باب تذکره کمتر بدانان پرداخته شده اگر چه به حالات و مقامات و مقالات آنان توجهی بیشتر داشته اند. در پیشگفتار کتاب درخصوص چگونگی تدوین این اثر آمده است: دوستان و همدلان «هدایت»، وی را به تدوین تذکره ای تشویق کرده و درخواست نموده اند که در آن به شرح حال و ذکر آثار و اشعار عارفانه ی اهل طریقت عنایتی شود در نتیجه وی این درخواست دوستان را پذیرفته و به نگارش شرح حال و اشعار این قوم دست زده و از تحریر شعرهای عاشقانه و مجازی آن صرف نظر کرده است و به این ترتیب تذکره ی خود را که شامل یک حدیقه، دو مقدمه، دو روضه، یک فردوس و یک خلد می باشد فراهم آورده است.نیز حدیقه در مقدمات مشتمل بر شش گلین می باشد: گلبن اول، در بیان حقیقت تصوف گلبن دوم در ذکر صفات سالکین گلبن سوم در فضیلت ذکر و اهل الذکر گلین چهارم در تبیین ذکر و فکر گلبن پنجم در تعریف انسان و سلسله طریقت گلبن ششم در ذکر اصطلاحات عارفین پوشیده نماند که انسان کامل را به اسامی مختلفه می خوانند، و از وجهی و مناسبتی مسمی به اسمی می نمایند چون از عالم حقایق و دقایق خبر می رساند. لهذا گاهی «جبرئیلش» گویند و چون از معارف و مکارم به طالبان رزق بخشیده است، «میکائیلش» نامند، و چون مریدان را از معاد و بازگشت آگاه می کند «اسرافیلش» خوانند و چون قطع تعلق نفس اماره از شهوات جسمانی نماید «عزرائیلش» دانند. رضا قلی خان هدایت که به لله باشی شهرت داست در 1215 هجری قمری در تهران در خانواده یکی از صاحب منصبان به دنیا آمد. رضا قلی خان در شیراز تحصیل کرد و همانجا به خدمت شاهزاده قاجار درآمد. چندسال بعد زمانی که فتحعلی شاه از شیراز دیدن می‌کرد، رضا قلی خان شعری در مدح شاه برای او خواند و لقب امیرالشعرا را گرفت و به دربار تهران راه پیدا کرد.او هنگامی که دستیار وزیر و نامزد منحصر به فرد دارالفنون شده بود مورد توجه ناصر الدین شاه قرار گرفت. او 15 سال دار الفنون را اداره کرد. رضا قلی خان که تربیت ولیعهد در تبریز را به عهده گرفته بود در طی سال‌های زندگی‌اش با تدوین دبوان 50 هزار بیتی غزل و قصیده و شش مثنوی وسرودن داستان رمانتیک گلستان ازم یا بکتاش نامه، ادامه تاریخ میرخواند، ماموریت سیاسی مهم خیوه خوارزم و تاریخ ادبیات فرهنگ نویسی نام خود را جز ادب دوستان فارسی ثبت کرد.تذکره ریاض العارفین هم یکی از مهم‌ترین تالیفات رضا قلی خان هدایت است که شامل تذکره 165 عارف و شاعر می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

65e32b9973561.jpg

در آسمان معرفت: تذکره اوحدی از عالمان ربانی

حسن حسن‌زاده‌ آملی

در آسمان معرفت (تذکره اوحدی از عالمان ربانی)، اثر حسن حسن‌زاده آملی مشتمل بر شرح زندگی علمی دوازده تن از علمای اسلامی است که در دوازده فصل تدوین گردیده است. 1375ش. ذیل نام هر شخصیت، اطلاعات زیر به چشم می‌خورد: شرحی کوتاه از دوران کودکی، تحصیلات، ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی، عبادات، تألیفات و نوشته‌ها، استادان و شاگردان.

65e09d403a28c.jpg

تذکره امرائی (گلزار ادب لرستان)

اسفندیار غضنفری امرائی

موضوع این کتاب تذکره مانندی است در جهت معرفی شعر و شاعران لرستانی تالیف اسفندیار غضنفری امرائی که در سال 1364 منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60b39fd9207c3.jpg

چشمه خورشید (غزلیات پرغوغای مولانا)

دیوان مولانا شامل پنجاه هزار بیت است اما همه این ابیات از مولانا نیست، بلکه برخی از آنها از شاعرانی دیگر، خاصه دویست غزل از شاعری به نام شمس مشرقی است. همچنین در روزگار صفویان غزلهایی را به دیوان مولوی ملحق کردند که گروهی از محققان به انگیزه تحقیق در غزلهای وی به تکاپو برخاستند از جمله آنان رضاقلی خان هدایت است که برای اولین بار در ایران مجموعه‌ای از قصاید و غزلیات و مختصری از رباعیات مولانا را ترتیب داده است. این کتاب در سال 1284 ه تحت عنوان شمس الحقایق منتشر شده است.

نظم/شعر کلاسیک
کتاب