61bb5587b3437.jpg

زندگینامه شیخ معروف نودهی برزنجی

مکان چاپ: تهران ناشر: نشر احسان تاریخ چاپ: ۱۳۷۷ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب حاضر در سه بخش فراهم آمده که در بخش نخست به گوشه‌هایی از تاریخ قرون اخیر کردستان اشاراتی شده است .در بخش دوم کتاب، زندگی و احوال((شیخ معروف نودهی)) بیان می‌شود و در بخش سوم آثار نامبرده معرفی می‌گردد .نگارنده در انتهای کتاب خاطر نشان می‌کند :((شیخ معروف نودهی)) 88سال زندگی کرد و از این مدت 80سال تمام را، تحصیل و تالیف و تدریس و نظم متون و سرودن شعر و نوشتن شرح و تعلیقات، بر بعضی از کتاب‌ها و قصاید مشهور صرف نمود .

منابع مشابه بیشتر ...

65f061d692955.jpg

تاریخ علوم اسلامی (تقریرات)

جلال الدین همایی

تاریخ علوم اسلامی تقريرات استاد جلال‌الدین همایی است در درس تاريخ علوم اسلامى كه توسط خود استاد تنظيم شده است. كتاب تتبعى است در تاريخ علوم اسلامى، و مخصوصا بررسى تأثير ايراني اندر ايجاد نهضت علمى عصر عباسى، همراه با معرفى گروهى از علما و دانشمندان ايرانى كه «مؤلفات آنها در انواع فنون عقلى و نقلى، سرمايۀ معارف اسلامى و پايۀ فرهنگ و ثقافت بشرى اعم از ملل و دول خاورى و باخترى بوده است».عناوين برخى ازمهمترين موضوعات كتاب به اين شرح است: فنون نقلى اسلامى، قرآن و حديث، سرچشمۀ علوم عقلى اسلامى، اولين ترجمه در اسلام، مراكز علوم عقلى در ايران و روم، نمونۀ مدارس ايران قبل از بنياد نظاميه، شش ناحيۀ حوزۀ علمى، مدارس اسلامى،تاريخ علم نجوم و هيئت، تقسيم‌بندى علوم به طريقۀ علما و فلاسفه، فهرست اسامى دانشمندان ايرانى كه در هررشته از علوم و فنون اسلامى صاحب تأليف عمده و اساسى بوده‌اند، ادبا و مترسلان، رياضيات و هيئت، و ارتباط ايرانيان با علوم جديد فرنگى. كتاب فهرست اعلام، شامل نام كسان و كتابها و جايها دارد.

65f0567d3b680.jpg

سیدرضی مولف نهج‌البلاغه

علی دوانی

سید رضی مولف نهج البلاغه کتابی است به زبان فارسی در شرح زندگانی سید رضی، نوشته حجت الاسلام علی دوانی از نویسندگان معاصر. مولف این کتاب را به مناسبت تشکیل کنگره هزاره نهج البلاغه در تهران در سال ۱۳۵۹ ش. به نگارش درآورده است. قرن چهارم هجری، عصر طلایی تاریخ اسلام به شمار می‌رود؛ عصری که دانشمندان بزرگ اسلام، شیعی، سنی، زیدی، اسماعیلی و... و حتی دانشمندان غیرمسلمان در عراق، مصر، سوریه، ایران و دیگر نقاط جهان اسلام، سرگرم درس و بحث و تالیف و تصنیف بودند و مرکز تمام تبادلات علمی، شهر بغداد بود. محمد بن حسین معروف به سید رضی یا شریف رضی در سال 359 هجری در بغداد به دنیا آمد. او از کودکی هوش و استعداد سرشاری داشت و در نهایت با تالیف نهج‌الباغه به امتیاز و شهرتی خاص دست یافت. او در محضر استادانی بزرگ به تحصیل صرف، نحو، قرائت، انساب، حدیث، کلام، فقه، اصول، عروض و... پرداخت به طوری که می‌گویند در بیست سالگی از تحصیل تمامی علوم متداول عصر بی‌نیاز شد. سید رضی در سن 41 سالگی نهج‌البلاغه را تالیف کرد و در سال 406 هجری در سن 47 سالگی درگذشت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

607a93a8c43fb.png

گنجینه زبانها: گنجینه‌هایی مشتمل بر شش زبان و دوازده فن

این کتاب تألیف سیداحمد فائز برزنجی است که در شهر موصل به زبان عربی تألیف شده و آن عبارت از یازده ستون عمودی در هر صفحه از صفحات کتاب است. نخستین ستون عمودی از صفحات در علم کلام است؛ یعنی هرگاه ستون عمودی از بالا به پایین خوانده شود، از موضوع علم کلام و غایت و فایده آن بحث می‌کند. عمود دوم در علم تفسیر، عمود سوم در علم حدیث، عمود چهارم در علم فقه، عمود پنجم در علم صرف و نحو، عمود ششم در علم حکمت، عمود هفتم در علم منطق، عمود هشتم در علم معانی و بیان و بدیع و آداب، عمود نهم پنج بیت به زبان ترکی در مدح سلطان عبدالحمیدخان دوم، عمود دهم شامل شش بیت فارسی در مدح سلطان عبدالحمید، عمود یازدهم چهار بیت است که دو بیت آن به زبان فرانسه، سومین بیت به زبان روسی و چهارمین آن به زبان کردی است. به طور خلاصه این کتاب عبارت است از یازده ستون عمودی که به رنگ سرخ در دوازده فن و شش زبان عربی، ترکی، فارسی، فرانسه، روسی و کردی نگاشته شده و به چهارده طریق خوانده می‌شود که سیزده طریقه آن به صورت عمودی و چهاردهمین طریقه آن به صورت افقی است. طریقه پانزدهم نه عمودی و نه افقی، بلکه با پیوستن کلمه‌ای به کلمات دیگر از آخر هر یک از کلمات عمودی پایان کتاب خوانده می‌شود. این کتاب توسط شیخ محمد خال تصحیح شده و مهین‌دخت معتمدی آن را ترجمه کرده است.

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب