آنچه در این کتاب آمده، شرحی از وقایع تاریخی و رویدادهایی است که در گذشته‌ای نه‌چندان دور در یکی از شهرهای کهنسال حاشیه کویر لوت به وقوع پیوسته، سینه‌به‌سینه گشته تا به امروز به یادگار مانده است. در لابلای این نوشته‌ها، تصویری از زنان نستوه جامعه جنوب ایران به چشم می‌خورد؛ زنانی که با وجود همه نامرادی‌ها و نابرابری‌ها، استوار و مقاوم و سرافراز در پهنه کویر زندگی به‌پا خاستند، پنجه نیرومند اختناق را که بر گلوی آنان چنگ انداخته بود، کنار زدند و با تمام وجود سعی کردند فریاد دادخواهی خود را به گوش جهانیان برسانند.

منابع مشابه بیشتر ...

65df4824df9c1.jpg

بلوچستان

سرزمینی که اکنون بلوچستان نام دارد به اسم «مکا» مشهور بوده که یونانی‌ها آن را «گدروزیا» نامیدند.در زمان قدیم در سرزمین بلوچستان باتلاق بسیار وجود داشت و «اراینا» در زبان سانسکریت به معنی باتلاق است و برخی معتقدند از ترکیب این دو کلمه با کلمه «مکا» کلمه‌ای پدید آمد که به مرور زمان به «مکران» تبدیل شد. واژه بلوچستان نیز از زمانی اطلاق شد که بلوچ‌ها در آن سکونت کردند. بلوچ ها یكی از اقوام اصیل و شناحته شدة ایرانی هستند ، كه به زبان بلوچی ( كه از نزدیكترین خویشاوندان زبان فارسی است ) تكلم می كند و بیشترین جمعیت آنان در سه كشور ایران ، پاكستان و افغانستان بسر می برند .بیشترین جمعیت استان سیستان و بلوچستان را بلوچها تشكیل می دهند و بافت اجتماعی آن قبیله ای و طایفه ای است. همه اقوام ایرانی با توجه به اشتراكات فرهنگی دارای خصلت های اجتماعی مشابهی هستند . اما در عین حال بخاطر تأثیر پذیری از شرایط خاص محیطی و قومی خود تفاوتهایی نیز در خصلتها، باورها و آداب و رسوم آنها مشاهده می شود كه ویژگی های خاص هر قومی را تشكیل می‌دهد .

6589841eb877d.jpg

شاهد شهریاران: ارگ بم در گسترده‌ای از تاریخ ایران از دوران کهن تا زمان معاصر

زهرا اسعد پوربهزادی

این کتاب حاوی مطالب و اطلاعاتی است در زمینه ساختار معماری، موقعیت سوق‌الجیشی، اهمیت استراتژیکی و رویدادهای سیاسی، تاریخی و اجتماعی "ارگ بم "از دوران قبل از اسلام تا دوران معاصر که از سه بخش تشکیل شده است .بخش اول با عنوان "آشنایی با ارگ بم "شامل این مطالب است" :وجه تسمیه و نام‌گذاری قلعه قدیم"، "پیشینه ارگ باستانی بم در پهنه افسانه‌ها"، "ارگ بم در گستره مطالب تاریخی"، "تمدن کهن بم باستان"، "باز زنده‌سازی ارگ بم ."بخش دوم به معرفی موقعیت، شکل ظاهری، ساختار مهندسی و معماری، و عوامل و چگونگی فرسایش قلاع قدیم بم (قلعه دختر و ارگ بم)، همچنین بازشناسی مجموعه سکونت گاه‌های ارگ (شامل دارالحکومه، فرماندهی نظامی، بخش عامه نشین، چاه‌ها و تقسیم‌بندی اخیر آن) اختصاص دارد .در سومین بخش کتاب نیز خلاصه‌ای از رویدادهای مهم تاریخی که در ارگ بم روی داده (از دوره هخامنشی تا امروز) به ترتیب سال و توالی دودمان‌های حکومتگر ایران و منطقه مورد نظر، تدوین شده است .کتاب با فهرست منابع، مقدمه به زبان انگلیسی، و چند نقشه و طرح از قسمت‌های مختلف ارگ بم به پایان می‌رسد .