این کتاب، نخستین کتابی است که مالرو بعد از مراجعت از هندوچین به چاپ رسانید. او در هندوچین با وضع ناگواری روبرو شده بود. به این معنی که پس از تحقیقات باستان‌شناسی توأم با تجارت و نیز به علت بن‌بستی سیاسی که با آن مواجه شده بود، درصدد برآمد زیان‌هایی را که متحمل شده بود، جبران کند و این فرصت را ادبیات در اختیارش گذاشت. بدین ترتیب پس از دو مسافرت به آسیا و اقامت در آن قاره، این کتاب را منتشر کرد. این کتاب در واقع در قالب نامه‌نگاری بین دو جوان شرقی و غربی است که در آن درباره انحطاط تمدن غرب و توجه به فرهنگ شرقی صحبت شده و به مقایسه پویایی تفکر اروپایی و چینی پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

635e8f5e2eb3f.jpg

مجموعه مقالات از مهرداد مهرین

مهرداد مهرین

کتاب حاضر مجموعه مقالاتی است از عباس مهرین با این عناوین: 1. از علی آموز اخلاص عمل 2. عضد الدوله دیلمی 3. ژان پل سارتر و فلسفه او 4. پرتوهایی از تمدن ایران 5. مقاصد تمدن غرب

61a4c4b70f762.jpg

ریشه های شرقی تمدن غرب

جان هابسون

اغلب تصور می‌شود که از دورۀ یونان قدیم تا به حال اروپاییان همواره در مسیر توسعه و پیشرفت پیشگام بوده‌اند و شرق در داستان تاریخ توسعه جهان، گوشه‌نشین بوده است. نگارنده در کتاب حاضر استدلال می‌کند که دو فرایند، پیدایش «غرب شرقی» را ممکن ساخته است. نخست آن که، هر نقطۀ عطف قابل توجهی در تاریخ که به نام اروپا رقم خورده است، مانند ایده‌ها و انواع فن‌آوری، همگی تا حد زیادی کپی‌برداری و شبیه‌سازی نوآوری‌های شرقی بوده‌اند؛ دیگر آن که ساختن هویت اروپایی بعد از سال 1453 م به گسترش «امپریالیزم» انجامید که در خلال آن اروپاییان توانستند منابع شرقی مانند نیروی کار و بازارها را به چنگ خود درآورند. بدین‌سان، نگارنده مردم شرق را که تاکنون در داستان تاریخ توسعۀ جهان، جایگاه حاشیه‌ای داشته‌اند، پیشگام قرار می‌دهد. وی هم‌چنین تلاش کرده است تا مخاطب را از موشکافی‌ها، سئوالات و شواهد خود نسبت به آثار، تحلیل‌ها و گفته‌های تاریخی موجود دربارۀ تاریخ تحول توسعه در جهان آگاه سازد.