در این کتاب کوشیده شده تا تاریخ و روابط سیاسی حوزه ایران فرهنگی به گونه‌ای مستند ارائه شود و از این راه ضمن گسترش دامنه شناخت از جهان ایرانی، زمینه ایجاد مناسبات افزون‌تر میان ایران فعلی و سرزمین‌های همسایه را تعمیق بخشد. تاریخ عمومی منطقه تالش موضوعی است که در این کتاب بدان پرداخته شده است. در این کتاب نقش تالشان در تکوین و تثبیت صفویه و تاریخ تالشان از آغاز صفویه تا پایان قاجاریه بر اساس اسناد بررسی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65c36ee64ed27.jpg

مشاهیر تالش

علی عبدلی

از مجموعه حاضر، شرح حال 61تن از علما، شعرا، مشایخ منتسب به((تالش)) از زمان‌های قدیم تا دوران معاصر، به استناد منابع و متون تاریخی، ادبی و دینی گرد آمده که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از :((اشرف کرگانرودی))، ((اشجع‌الدوله اسالمی))، ((بابا روشندهی))، ((جمال‌الدین گیلانی))، ((شیخ زاهدگیلانی))، ((سلمان پاشا ساسانی))، ((شرفشاه دولایی))، ((صارم‌السلطنه))، ((عبدالقادر گیلانی))، ((فتحعلی‌خان فومنی))، ((کمال‌الدین نقشبندی))، ((محمدباقر شفتی))، ((میرمصطفی‌خان))، ((میرزا ابراهیم)) و ((یونس‌خان)) .صفحات پایانی کتاب به فهرست منابع و ماخذ اختصاص دارد .

6485b2b30879d.jpg

گلستان ارم

عباسقلی آقا باکیخانوف

کتاب گلستان ارم اثر عباسقلی آقا باکیخانوف قدسی در بین آثاری که راجع به تاریخ آذربایجان نوشته شده مقام برجسته ای احراز می کند. این اثر تاریخ مردمان شیروان و داغستان را از ادوار باستان تا دوره حیات مولف یعنی اوایل قرن نوزدهم دربر می گیرد. نظری به گذشتۀ تاریخ شیروان و داغستان نشان می دهد که این سرزمین ها حوادث تاریخی پرتلاطمی را از سرگذرانیده، دوران رشد بسیار پیچیده ای را طی کرده، گذرگاه اقوام گوناگونی بوده و در ادوار مختلف در معرض هجوم مهاجمان مختلف قرار گرفته اند.