62274ad051d95.png

بازخوانی تاریخ ایران زمین (دفتر دوم): ایرانی و ایران‌زمین در دوران شاهنشاهی پارتیان و ساسانیان

مکان چاپ: بی جا ناشر: بی نا تاریخ چاپ: بی تا هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب در دو جلد به بازخوانی تاریخ ایران‌زمین می‌پردازد. مباحثی که در جلد دوم مطرح شده، عبارتند از: شاهنشاهی پارتیان: تشکیل سلطنت در پارت، جنگ‌های ایران و روم؛ نقش تمدن ایران باستان در خاورمیانه: ویژگی‌های فرهنگ ایرانی و سهم آن در تمدن‌سازی، نقش فرهنگ ایرانی در تحول ادیان خاورمیانه؛ شاهنشاهی ساسانی: تشکیل شاهنشاهی ساسانی توسط اردشیر بابکان، شاپور اول احیای شکوه ایران، مانی پیامبر شادی‌ستیز و تبلیغ‌گر زهد و رنج‌کشی، قدرت‌گیری فقیهان و پیامدهایش، شاپور دوم، یزدگرد اول و بهرام گور، گسترش مسیحیت در خاورمیانه و پیامدهایش، بهدین مزدک، خسرو انوشیروان دادگر، هرمز چهارم و شورش بهرام چوبینه، خسرو پرویز آخرین شکوه شاهنشاهی ایران.

منابع مشابه بیشتر ...

661e8efb00522.jpg

جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان

علی محمد ساکی

سرزمین کهنسال دلاوران ایران باختری از نظر جغرافیای تاریخی و تاریخ مرموز و ناشناخته است. اگر آنطور که در خارج از ایران محققانی چون هرتسفلد، دمرگان، مینورسکی، رالنسن، سر ارول استین برای بررسی گذشته های این سرزمین کوشیده اند فضلای کشور نیز توجهی ابراز می داشتند. اینک بسیاری از زوایای تاریک تاریخ چند هزارساله میهن ما روشن شده بد. نخستین کتابی که درباره لرستان به چاپ رسید مجموعه ای از غلامرضا خان والی و انیس المسافر نام داشت. کتاب مذکور در بوشهر به چاپ رسیده و مشتمل بر آگاهی هایی در مورد جانوران شکاری و فرمانروایان لر از حسین خان والی تا زمان مولف است، پس از آن باید از جغرافیای نظامی لرستان تالیف سپهبد رزم آرا نام برد که مشتمل بر جغرافیای مناطق با توجه به جنبه نظامی انها و ورود قوای دولتی به لرستان و سرکوبی عشایر این منطقه می باشد. آقایان بهمن کریمی و محمدعلی امام شوشتری نیز چند صفحه ای از کتابهای جغرافیای تاریخی غرب ایران و تاریخ جغرافیایی خوزستان را به لرستان اختصاص داده اند. با این حال تا به امروز کتابی که منحصر به تاریخ یا جغرافیای تاریخی این قسمت از ایران باختری باشد تالیف نشده است.

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62bda8d4ae727.png

قزلباشان در ایران: نقش قزلباشان صفوی در تاریخ ایران‌زمین

امیرحسین خنجی

پدیده «قزلباشان» که از دوره صفویه در تاریخ ایران پدید آمده است. در این کتاب ابتدا به بررسی خاندان صفوی و پدیده قزلباس پرداخته شده، سپس در بخش دوم شکیل سلطنت قزلباش بررسی گردیده است. در بخش سوم به بررسی تحریکات قزلباشان در کشور عثمانی و پیامدهای آن پرداخته شده است. بخش پایانی کتاب نیز اختصاص به پیامدهای فرهنگی ـ اجتماعی ظهور قزلباشان در ایران دارد.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
62274a359ac14.png

بازخوانی تاریخ ایران زمین (دفتر اول): ایران و ایران‌زمین از دورترین دوران تا پایان دوران شاهنشاهی هخامنشی و لشکرکشی اسکندر به ایران‌زمین

امیرحسین خنجی

این کتاب در دو جلد به بازخوانی تاریخ ایران‌زمین می‌پردازد. مباحثی که در جلد اول مطرح شده، عبارتند از: پیدایش ایران: قوم ایرانی، زرتشت و دین ایرانی، تاریخ ماقبل ماد، پادشاهی ماد؛ شاهنشاهی هخامنشی: کوروش بزرگ، کام‌بوجیه و تسخیر مصر، داستان بردیه و گاوماته، داریوش بزرگ، تئوری سیاسی شاهنشاهی، خشیارشا و یونانیان، اردشیر اول و داریوش دوم، اردشیر دوم و کورش کهتر، اردشیر سوم و داریوش سوم؛ هلنی‌ها در ایران: برآمدن اسکندر مقدونی، تسخیر ایران توسط اسکندر، خاورمیانه پس از اسکندر.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب