نام خوانسار از واژه «خان» و پسوند «سار» ساخته شده است. خان یا خن در اوستا نام چشمه است و چشمه‌های بزرگ سرچشمه خوانسار کرکخان و شترخان نامیده می‌شوند و میدان‌خان هم از نام چشمه گرفته شده است. یاقوت حموی نام خوانسار را در «معجم البلدان» خانسار یا خانیسار ذکر نموده و در سنگ‌های قبور بسیار قدیم چهار صورت خانسار، خانیسار، کانسار و کانیسار دیده شده است. در این کتاب درباره نام خوانسار، بازی‌ها، زبان، واژه‌نامه، ادبا و شاعران و .... این شهر مطالبی بیان شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65df4824df9c1.jpg

بلوچستان

سرزمینی که اکنون بلوچستان نام دارد به اسم «مکا» مشهور بوده که یونانی‌ها آن را «گدروزیا» نامیدند.در زمان قدیم در سرزمین بلوچستان باتلاق بسیار وجود داشت و «اراینا» در زبان سانسکریت به معنی باتلاق است و برخی معتقدند از ترکیب این دو کلمه با کلمه «مکا» کلمه‌ای پدید آمد که به مرور زمان به «مکران» تبدیل شد. واژه بلوچستان نیز از زمانی اطلاق شد که بلوچ‌ها در آن سکونت کردند. بلوچ ها یكی از اقوام اصیل و شناحته شدة ایرانی هستند ، كه به زبان بلوچی ( كه از نزدیكترین خویشاوندان زبان فارسی است ) تكلم می كند و بیشترین جمعیت آنان در سه كشور ایران ، پاكستان و افغانستان بسر می برند .بیشترین جمعیت استان سیستان و بلوچستان را بلوچها تشكیل می دهند و بافت اجتماعی آن قبیله ای و طایفه ای است. همه اقوام ایرانی با توجه به اشتراكات فرهنگی دارای خصلت های اجتماعی مشابهی هستند . اما در عین حال بخاطر تأثیر پذیری از شرایط خاص محیطی و قومی خود تفاوتهایی نیز در خصلتها، باورها و آداب و رسوم آنها مشاهده می شود كه ویژگی های خاص هر قومی را تشكیل می‌دهد .

65255519b753d.jpg

پژوهشی در اسطوره دده قورقود: شاهکاری کهن

جوانشیر فرآذین

اسطوره دده قورقود یکی از آثار برجسته کلاسیک است که در اوایل سده 19متن کهن از آن در یکی از کتابخانه‌های آلمان شناسایی شده و از آن پس پژوهش‌های مختلفی درباره این اسطوره صورت گرفته است .در این نوشتار ابتدا به اهمیت انسان شناختی و تاریخ کتاب یاد شده اشاره می‌گردد ;سپس پیشینه آفرینش، تدوین و چاپ این اثر معرفی می‌شود .مطلب بعدی کتاب بحثی است درباره چند شخصیت حماسی دده قورقود که در پی آن از جایگاه تاریخی و اجتماعی زنان "اوغوز "سخن به میان می‌آید .سبک ادبی و شیوه نگارش دده قورقود، و محتوای اسطوره‌ای کتاب و آثار جهان بینی‌های باستانی از دیگر مباحث این مجموعه هستند .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6033c8bbc8e8f.jpg

دورنمای خوانسار

فضل الله زهرایی

کتاب دورنمای خوانسار به قلم فضل الله زهرایی با مقدمه حسین واعظ زاده و اشعار شاعر ملی خوانسار، یوسف بخشی در سال 1341 توسط شرکت سهامی چاپ رنگین منتشر شده است

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب