هدف از تدوین این جزوه آن است که طرز تنظیم یک کتابخانه کوچک در مدرسه یا ده به‌سادگی تمام معلوم گردد؛ کتابخانه چه کوچک باشد و چه بزرگ، باید چنان منظم و مرتب باشد که به‌سهولت و فوریت بتوان دانست کتاب موردنظر در آنجا هست یا نیست و اگر هست در کجاست.

منابع مشابه بیشتر ...

66128e3050818.jpg

کتابخانه آموزشگاهی

مرکز خدمات کتابداری

نوشتاری که اکنون مورد ملاحظه قرار می گیرد با توجه به نیاز آموزشگاه های کشور به ویژه دبیرستانها برای بنیادگذاری کتابخانه های خود و اداره آن، به وسیله کتابداران مرکز خدمات کتابداری این موسسه آماده شده است و هدف آن تامین یک سلسله داده های زیربنائی و اساسی برای تاسیس و اداره چنین کتابخانه هایی میباشد. کوشش نویسندگان بر این بوده است که با در نظر داشتن شرایط و امکانات کنونی همراه با آینده نگری، مسائل فنی و گاه دشوار کتابداری را به گونه ای چکیده و آسان بازگو سازند تا اولیای آموزشگاهها چون آموزگاران، دبیران و مدیران که به سبب پیشه تربیتی خود به امور مربوط به کتاب و کتابخانه علاقه خاص دارند بتوانند ابزار نخستین برای وصول به هدف پدید آوردنو اداره چنین کتابخانه هایی را در دست داشته باشند.

65e72aa9b304b.jpg

کتاب و کتابخانه در اسلام (مجموعه مقالات)

کاظم مدیرشانه چی

مجموعه حاضر چهارده مقاله از استاد کاظم مدیرشانه چی است. بعضی از این مقالات در زمان انتشار برای فارسی زبانان تازگی و اهمیت بیشتری از این زمان داشته است، زیرا آن زمان درباره کتابخانه های اسلامی یا بعض عناوین این مقالات مستقلا مقاله یا کتابی به فارسی وجود نداشت و آنچه در مطاوی کتابها چون کتاب شریف (النقض) یا در تاریخ ادبیات فارسی یا کتب شرح حال علما و امثال آن آمده بود به اجمال و بدون ترتیب زمانی و تاثیر و تاثر هریک از دیگری ذکر شده که خوشبختانه در این باره بعدا کتابهایی مستقلا و یا از عربی به فارسی انتشار یافت که از لحاظ جامعیت و دیگر جهات چون دسته بندی کتابخانه ها به: عمومی و خصوصی و در بخش نخست "عمومی" به مساجد و مدارس و خانقاه ها و در بخش دوم "شخصی" به کتابخانه های امرا، وزرا، علما، و ...، قابل توجه و حاوی اطلاعات مهمی در این راستا است. منتهی هیچ نوشته ای نیست که واجد همه اطلاعات باشد. به علاوه که همه منابع در دست همه نویسندگان نبوده و نیست...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

579e948d571ad.jpg

کتابهای ایران سال 1344

دوازدهمین دفتر کتاب ایران به همت حسین بنی آدم و زیر نظر ایرج افشار تهیه شد. این کتابشناسی به دلیل تلاش حسین بنی آدم در گردآوری میدانی از کتابفروشیها، کتابخانه ها و چاپخانه ها، کاملتر از کتابشناسی نسخه کتابخانه ملی است. این کتابشناسی شامل معرفی فنی 1435 کتاب منتشره در سال 1344 شمسی است. کتاب حاضر علاوه بر فهرست کتابها، نام مؤلفین و ناشران، به فهرست تحلیلی و الفبایی مطالب و موضوعات نیز مزین شده. کتابهای کلی و عمومی، فلسفه، ادیان و مذاهب،‌ علوم اجتماعی، زبان و زبان آموزی، علوم خالص،‌ علوم عملی، هنرهای زیبا،‌ ادبیات و تاریخ، جغرافیا و سرگذشت از موضوعات کتابهای معرفی شده است.

کلیات/کتاب شناسی
کتاب
57858babd6c0d.jpg

کتاب شناسی موضوعی ایران سالهای 1348 - 1343

کتابشناسی حاضر که به کوشش حسین بنی آدم گردآوری شده، کتابشناسی موضوعات کتب چاپی سالهای 1348 – 1343 شمسی است که در حقیقت ادامه کتابشناسی ده ساله 1342 – 1333 است که در سال 46 در انجمن کتاب ایران به چاپ رسیده. به دلیل همزمان بودن تهیه این کار با کتابشناسی کتابخانه ملی، از بیم بیهوده بودن کار، ناشر چاپ کتابشناسی را بیشتر از مجلد سیزده ادامه نداد و کتابشناسی موضوعی و چند ساله مؤلف، در بنگاه نشر و ترجمه به چاپ رسید. این کتابشناسی شامل نام و نشان 7450 عنوان کتاب و نشریه فارسی است که در 11 موضوع اصلی و 555 موضوع فرعی تقسیم و به روش دهدهی دیوئی طبقه بندی شده است و اهم آثار چاپی این دوره شش ساله بوده که به چاپ رسیده و در بازار کتابفروشی های تهران در دسترس عموم قرار گرفته بوده است. این تحقیق دکتر حسین بنی آدم در سال 1352 با همکاری انجمن کتاب به زیور طبع آراسته شد.

کلیات/کتاب شناسی
کتاب