قاره ی سیاه، ادبیات منحصر به فرد خود را دارد. آفریقایی ها بر طبق سنت ها و فرهنگ خود، تفاوت عمده ای میان هنر و تعلیم قائل نیستند. نویسندگان آفریقایی به جای نوشتن یا خواندن برای خلق زیبایی، از ادبیات شفاهی بی نظیر مردم خود بهره گرفته و از زیبایی به منظور انتقال اطلاعات و حقایق مهم به جامعه بهره می گیرند. به خاطر تاریخ پر فراز و نشیب این قاره، ادبیات پسا استعماری بسیار در آفریقا مورد توجه بوده است. ادبیات داستانی آفریقا در شرایط مفهومی و ساختاری متناقضی متولد شد. «تناقض‌ها» همچون سایر مفاهیم می‌توانند کارکردی دو یا چندگانه داشته باشند و همچنانکه ممکن است تاثیراتی مخرب برجای گذارند، از تاثیراتی سازنده نیز برخوردار باشند. در حالی‌که داستان نویسی مدرن در غرب به دنبال رواج اندیشه‌های فردگرایی پدیدار شد و داستان‌های مدرن، روایتگر زندگی خصوصی و روزمره ی افراد گمنامی شدند که از خلال روابط اجتماعی می‌کوشیدند تا به آرمان‌ها و آرزوهای کاملا" شخصی، روزمره و دنیوی خودشان دسترسی پیدا کنند، ادبیات مدرن آفریقا در شرایطی متفاوت متولد شد. اگر داستان‌نویسی مدرن غربی بیانگر پدیداری خود‌آگاهی فردی است، داستان نویسی مدرن آفریقا در شرایط ظهور خود‌آگاهی جمعی پدیدار شد و علت آن نیز چیزی جز حضور دولت‌های استعمارگر در این کشورها نبود. یعنی به‌طور دقیق همان چیزی که این نویسندگان در اعتراض به حضور آنها، به خلق آثار خود پرداختند. حضور کشورهای استعمارگر، اگرچه برای مردمان ساکن کشورهای آفریقایی همچون هر کشوری دیگر که حضور استعمارگران را تجربه کرده‌اند ناراحت کننده بوده است، اما به مثابه یک عامل وحدت بخش به همبستگی مردم این کشورها منجر شد و در فقدان عوامل وحدت‌بخشی همچون یک دین فراگیر و یا یک زبان ملی که همگی بدان صحبت نمایند، نقش انسجام و وحدت‌بخشی میان مردم کشورهای‌ آفریقایی را ایفاء کرد.

منابع مشابه بیشتر ...

6613f6e350141.jpg

با کاروان حله: مجموعه نقد ادبی با تجدیدنظر در چاپهای سابق و افزودن ده گفتار تازه

عبدالحسین زرین کوب

این اثر مجموعه ای است شامل بیست مقاله به قلم استاد عبدالحسین زرین کوب که هر مقاله به یک شاعر اختصاص دارد. از رودکی شروع می شود در ادامه به فردوسی، فرخی، منوچهری، ناصر خسرو، مسعود سعد، خیام، سنایی، انوری، خاقانی، نظامی، عطار، مولوی، سعدی، امیر خسرو دهلوی، ابن یمین، حافظ، جامی و صائب می پردازد و در نهایت به بهار ختم می شود.این مقالات به صورت مختصر اما نه با نادیده گرفتن مطالب حیاتی بلکه گزینش صحیح از میان آنان به نگارش درامده است و همین عامل اثر را برای علاقه مندان به آشنایی با شعر فارسی چه خواننده ی مبتدی و چه حرفه ای جذاب کرده است. او با استفاده از نسخه های موجود آثار و تذکره های نوشته شده درباره ی این شاعران و با نظر به شرایط سیاسی اجتماعی دورران حیات شان به بررسی اشعار و زندگی آنها می پردازد. با کاروان حله کتابی است که می تواند شناخت ما را از این بزرگان و آثارشان ارتقا ببخشد.

65e86dce9aa79.jpg

تاریخ تمدن - جلد دوم

هنری لوکاس

کتاب تاریخ تمدن بشر از کهن ترین روزگار تا سده کتابی نوشته و چاپ شده در دو جلد است که در آن به اختصار ، به ویژگی ها و سیر تحولات جوامع انسانی و تمدن ها پرداخته می شود. در جلد اول این مجموعه ، طی سی و یک فصل ، سیر تمدن بشر از زمان پیدایش انسان و عصر سنگ تا سده های میانه بررسی و تبیین می شود. مخاطبان کتاب را با این مباحث مطالعه می کنند: پیدایش انسان و چیستی فرهنگ او؛ سپیده دم فرهنگ : عصر سنگ ؛ آستانه تاریخ : عصر مفرغ و آغاز عصر آهن ؛ تمدن مصر؛ تمدن دره دجله و فرات ؛ تمدن فنیقی و عبدانی ؛ مهاجرت های اقوام هند و اروپایی ، ایرانیان و فرهنگشان ؛ تمدن های خاور دور: تمدن هندی و چیستی ؛ بنیادهای تمدن یونانی ؛ تمدن یونانی تا عصر ارسطو؛ تمدن یونانی ماب ؛ بنیادهای تمدن رومی ؛ تمدن رومی ؛ علم و دانش یونانی _ رومی ، حقوقی رومی ؛ پیدایش مسیحیت ؛ رومی ها و بربرها؛ بیزانس : آفرینشگر و نگاهبان تمدن ؛ تمدن اسلامی ؛ بنیادهای یگانگی فرهنگی سده های میانه ؛ نوزایی کارو لنژی ؛ خاور زمین در سده های میانه ؛ تاثیر خاور زمین بر فرهنگ سده های میانه : عصر جنگ های صلیبی ؛ روستاییان و اشراف : ملک و قلعه اربابی ؛ شهرها و صنف ها: بازرگانی و صنعت ؛ فرهنگ الهام گرفته از دین ؛ زندگی دوباره علم و دانش در سده های میانه ؛ هنر سده های میانه ؛ زبان و ادبیات در سده های میانه ؛ فن آوری و ابداع های فنی سده های میانه ؛ حکومت متمرکز پادشاهی : پایان عصر زمینداری ؛ فرهنگ در پایان سده های میانه . کتاب با نقشه هایی از قلمروهای تمدن های یاد شده همراه است .