در این کتاب از جغرافیای تاریخی مشهد و کلیاتی از نوقان قدیم و طوس و مختصری از قیامها و وقایع مهمی که در این شهر باستانی روی داده و سوانح و حوادثی که منجر به قتل عام و غارت و و یرانی گردیده و مختصری از حالات امام هشتم (ع) و تشریف فرمایی آن بزرگوار به این سامان بیان شده پس از آن توصیف از حرم مطهر و رواقهای آن و سایر ابنیه و موسسات آستان قدس رضوی و از کسانی که در ساختمان و تزئینات این بارگاه سهمی داشته و هدایایی تقدیم داشته اند و از مساجد و مدارس قدیمه و آثار تاریخی مشهد یاد شده و سپس از موقعیت کنونی و موسسات فرهنگی، بهداشتی، و صنعتی و گردشگاهها و ییلاقات این شهر مقدس مطالبی درج گردیده و مشتمل بر سی فصل است

منابع مشابه بیشتر ...

6296153214ad1.png

وقفنامه آستانه مقدسه ثامن الحجج امام رضا علیه السلام

میرزا عبدالعلی, میرزا اسماعیل خان مستوفی همدانی

این وقفنامه در دوران حکومت مظفرالدین شاه قاجار و نیابت تولیت محمد رضا صدیق‏الدوله، توسط معتمد السلطان اسماعیل بن حاجی میرزا حبیب الله مستوفی همدانی با معاونت میرزا عبدالعلی مصحح کتابخانه آستانه فهرست‌برداری و به خط میرزا طاهر طیب مشهدی خادم کشیک ثالث آستانه به صورت یک جلد کتاب 361 صفحه‏ای در ابعاد 17 ضربدر 12 سانتیمتر تهیه و تدوین شده و شامل فهرست 170فقره سند دیوانی و شرعی است.

61924e6f8b667.jpg

مزار میرمراد (نمایی از مشهد قدیم)

غلامحسین بقیعی

"م‍زار م‍ی‍رم‍راد (ن‍م‍ای‍ی‌ از م‍ش‍ه‍د ق‍دی‍م‌)" به نویسندگی غلامحسین بقیعی ، برای اولین بار در سال 1373 توسط نشر گوتنبرگ به چاپ رسید. این کتاب روایتی داستانی از زبان نویسنده می باشد که شامل وقایعی نظیر توپ بندی حرم مطهر ، کشتار در مسجد گوهرشاد ، هجوم سربازان روسی به مشهد و ... می باشد. با توجه به اینکه داستان کتاب حاوی خاطراتی از 60-70 سال پیش مشهد است، می تواند راهنمای خوبی برای جوانان این شهر باشد تا بدانند والدین ایشان در چه محیطی پرورش یافته و چه امکاناتی داشته اند و با چه مسائل و رویدادهایی روبرو شده اند و بافت اولیه شهر مقدس مشهد تا قبل از شهریور 1320 چگونه بوده است.