در پی گشت راه‌های نو، شناخت تجارب و شگردهای آموزشی ملل دیگر به‌ویژه ملت‌های خاورزمین اهمیت شایانی دارد؛ بنابراین در این کتاب به فرهنگ و آموزش در چین پرداخته شده است. در این کتاب مباحثی چون: ملیت و زبان، اندیشه و اندیشمندان، مذهب، فرهنگ، غرب‌گرایی در چین، دگرگونی نظام اجتماعی، آموزش و پرورش، آموزش متوسطه و عالی، انقلاب فرهنگی و آموزشی و .... بررسی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

5e3037a08918c.png

اساطیر چین

آنتونی کریستی

چین دارای شرایط اقلیمی متفاوتی است و این گوناگونی از منطقه زیر قطب در تایگای منچوری تا جنگل‌های زیر منطقه حاره در جنوب غربی چین را دبر می‌گیرد. در چنین وسعتی گوناگونی فرهنگ و مردمان طبیعی است؛ اما گفتگو از فرهنگ چین نیز ممکن است و وقتی از چین سخن گفته می‌شود، مراد همانا وحدت فرهنگی است که واژه چین یادآور آن است. در این کتاب پس از مروری بر دوران و دودمان‌های فرمانروایی اسطوره‌ای و تاریخی چین و ساختار چین و مردمان پیشین آن، به اساطیر چینی پرداخته شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64105803baa3d.jpg

فرهنگ و آموزش در چین

د. شیخاوندی

فرهنگ چین، فرهنگی است کاملاً متکی به خود، و به لحاظ تنوع بسیار جامع، و از نظر تاریخی از چنان سابقه ای برخوردار است که برای افراد ناآشنا به این فرهنگ، بسیار شبیه به داستان شناخت فیل در تاریکی از مثنوی مولانا است. در تاریکی هرگز نمی توان فیل را، و در این جا فرهنگ چین را، آن گونه که هست درک کرد. چون لمس قسمت هایی از بدن فیل و اطلاق آن به کل، از واقعیت به دور خواهد بود. کسی که پای فرهنگ چینی را لمس کرده باشد خواهد گفت، مردم چین چقدر محتاط و محافظه کار هستند و لذا، پذیرفتن نوگرایی برای آن ها بسیار دشوار است. شخصی که دست به دُم فرهنگ چینی کشیده باشد، ممکن است بگوید، ساختار جامعه ی چین را نظام خانوادگی آن شکل داده و ناتوانی آن در ایجاد یک نظام اجتماعی جدید را به گردن این ویژگی بیاندازد. کسی که گوش فرهنگ چینی را لمس کند احتمالاً بگوید که مردم چین اساساً جامعه ی هنرمندی هستند، و به همین خاطر از نظر اندیشه ی علمی عقب مانده اند. البته، شاید هیچ کدام از این قضاوت ها به تنهایی در مورد بخشی از فرهنگ چینی اشتباه نباشد، ولی مسلماً در تبیین کلیت آن دچار اشتباه تعمیم جزء به کل خواهد شد.

فرهنگ و تمدن
کتاب