کُنگ نام فعلی بندر کنگ است و تا آنجا که از نوشته‌ها و تاریخ‌ها برمی‌آید، این کلمه از قرن‌ها پیش بر روی این بندر نهاده شده و سابقه نام‌گذاری این بندر بسی قدیمی و طولانی است. در این کتاب نویسنده درباره این بندر به لحاظ موقعیت جغرافیایی، انواع جهازها و لنج‌ها، دریانوردی و لنج‌سازی، سیر تاریخی این بندر، قسمت‌های مهم جهازبادی و لنج موتوری و .... بحث و بررسی انجام داده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65a7c56e9e1bd.jpg

پژوهش در نام شهرهای ایران

ایرج افشار سیستانی

در مجموعه حاضر اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی، وجه تسمیه و پیشینه تاریخی 241 شهر ایران گردآوری شده است .در ابتدای کتاب، مطالبی درباره جایگاه جغرافیایی، ناهمواری ها، آب و هوا، پوشش گیاهی و زندگی جانوری سرزمین ایران، همچنین خاستگاه ایرانیان، نام ایران و پیشینه تاریخی این مرز و بوم آمده است .کتاب با عکس هایی از آثار تاریخی و مراکز دیدنی شهرهای شرح شده، همراه است.

65a00361ba997.jpg

تاریخچه روستای میر طالقان

بهمن خستو

کتاب، حاوی اطلاعاتی است درباره ویژگی‌های جغرافیایی و پیشینه فرهنگی و تاریخی روستای((میر)) از توابع طالقان .این اطلاعات در قالب تحقیقی فراهم آمده است . کتاب با شرح موقعیت جغرافیایی طالقان، سپس روستای میر آغاز می‌شود و با این مطالب ادامه می‌یابد :باغات و مزارع روستا، چشمه‌های میر، کوه‌های میر، چگونگی زندگی اهالی روستا در قدیم، آداب و سنن در روستا، داستان‌های واقعی از میر، نکات دستوری و کلماتی از گویش روستا، اصل و نسب خانواده‌هایی از میر طالقان . کتاب با عکس‌هایی رنگی و سیاه و سفید از برخی بزرگان و مناظر و اماکن روستا به پایان می‌رسد .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6583107bdc721.jpg

دلقک‌های مشهور درباری و مسخره‌های دروه‌گرد: از زمانهای دور تا اواخر عهد قاجار

حسین نوربخش

درباره دلقک های مشهور درباری و مسخره های دوره گرد از زمان های دور تا اواخر عهد قاجار. از زمانهای دور تا اواخر قاجار در دوران های گذشته بسیاری از سلطان ها و پادشاهان ایران و جهان در دربار خود افراد دلقک و مسخره پیشه ای داشتند که با حاضر جوابی ها و شیرین کاری ها به ویژه متلک های نیشداری که به حاضران جلسه می گفتند، شاه را می خنداندند و موجب شادی و انبساط خاطرش می شدند. دلقک ها اجازه داشتند به هر کس هر چه دلشان خواست بگویند با این شرط که در بذله گوویی و مسخرگی های خود نمکی داخل کنند. معروف ترین دلقک هایی که نامشان در تاریخ ثبت شده است عبارتند از: طلخک ( که واژه ی دلقک از آن است) دلقک سلطان محمود غزنوی؛ پونه، دلقک طرخان علاءالدین خلج؛ جعفرک، دلقک دربار ملک شاه سلجوقی؛ کل عنایت، دلقک شاه عباس کبیر؛ لوطی صالح، دلقک کریم خان زند که بعدها گرفتار خشم آقا محمد خان قاجار شد. و...

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
61b8a70791727.jpg

جزیره قشم و خلیج فارس

حسین نوربخش

قشم، این بزرگترین و با اهمیت ترین جزیره ایران در تمامی خلیج فارس، که در دهانه نام آور تنگه هرمز قرار گرفته و با جزایر هرمز، هنگام و لارک، مجمع الجزایر قشم را تشکیل می دهد، مشهورتر و مهمتر از آن است که نیازی به شرح داشته باشد. برای شناختن قشم و مردم آن و برشمردن خصوصیات این جزیره بزرگ و باسابقه نیاز به سالها اقامت در محل و بررسی و جستجو و مطالعه همه جانبه آن است. تاریخ و گذشته قشم و جزایر اطراف آن، از تاریخ و تحولات استان هرمزگان و تنگه هرمز و خلیج فارس، جدا نیست، موقعیت مناسب اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی جزیره قشم، همواره در طول تاریخ مورد توجه استعمارگران و جهانخواران و حکومتهای محلی بوده است و قبل از اینکه ما ایرانیان به آن توجه لازم و شایسته داشته باشیم، غارتگران دریاها، مثل اسکندر مقدونی، پرتغالیها، هلندیها، فرانسویها، آلمانیها و انگلیسیها، ارزش این جزایر را دریافتند و آنها را مدتها در تصرف خود داشته و به غارت و چپاول سرمایه ها و ثروتشان مشغول بوده و یا از موقعیت مناسب جغرافیایی، دریایی و سوق الجیشی آنها در جهت پیشبرد مقاصد خود بهره ها بردند......

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب