اندیشه‌های امروزین فلسفی همان اندیشه‌های دیروزین است که چون به نازک‌آرایی‌های تازه درمی‌آمیزد، به آیینی نو جلوه می‌فروشد. به همین‌گونه این کتاب بن‌مایه‌های فلسفی سرزمین‌ها و روزگاران را به هم گرد می‌آورد تا مخاطبان فرهیخته و فرزانگان دل‌بسته به این مقولات مهم را به قیاس و تطبیق نمودهای گونه‌گون روح فلسفی انسان برانگیزد و وحدت آمال انسانی را – که فراتر از کرانمندی‌های جغرافیایی و ملی است – آشکار کند. رشد در فلسفه همانند افزایش دانش در علوم نیست. در علوم به دانش افزوده می‌شود اما در فلسفه رشد است که جای این افزایش را می‌گیرد. اندیشه‌های امروزین همان اندیشه‌های دیروزین است اما آنها را به زیور موشکافی‌ها و ظرافت‌های نوین می‌آراییم. اثر حاضر با همکاری حدود شصت دانشمند متخصص زیر نظر سروپالی راداکریشنان تألیف شده و اگرچه اکثر آنان هندی‌اند اما از دانشمندان چینی، ژاپنی و اروپایی هم بهره گرفته شده تا تاریخ فلسفه شرق و غرب البته با تأکید بر فلسفه هند نگاشته شود. محققان این اثر بر این باورند که دستاوردهای والای اندیشه هندی در قلمرو مابعدالطبیعه و فلسفه غیرقابل انکار است؛ اما فلسفه هند هنوز مقامی را که در تاریخ عمومی فلسفه جهان شایسته آن است، نیافته است. از آن‌رو که در این اثر فلسفه‌های کشورها و اعصار متفاوت جمع شده است، امکان مقایسه و مقابله تجلیات گوناگون روح فلسفی در بشریت را فراهم می‌آورد و به این اعتبار در نوع خود اثری ویژه و منحصر به فرد به شمار می‌رود. در جلد اول به فلسفه شرق و در جلد دوم به فلسفه غرب پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ca390c4d151.jpg

سیمای نامداران (1000 چهره نامی عالم از ابتدای تاریخ تا امروز)

حسام الدین امامی

معرفی و شرح حال مشاهیری که از 5500 سال به این طرف بر صحنه تاریخ آدمی پدیدار گشته اند. رفتار و گفتار فرزانگان ، سراسر، حكمت آميز و براي همگان ، درس آموز است. اين كردارها و رفتار ها ، از آنان سيمايي پر فروغ ساخته است كه چونان مشعلي فروزان مسير علم و زندگي را نورباران مي كند. سرگذشت دل نشين اين فرزانگي ها در كتاب هاي مختلف به صورت پراكنده آمده است ؛ از اين رو ، تدوين ، دسته بندي و گلچين كردن آنها ضروتي است كه امر مطالعه را براي مشتاقان آسان مي سازد.

656b4cc02c41b.jpg

سیری در تاریخ فلسفه و فرهنگ

محمدصالح وکیل

نویسنده کتاب در مقدمه کتاب می گوید: برای شناسایی میزان تمدن و ترقی هر ملتی باید در پیشرفتهای رشته های گوناگون فنون و دانش آن ملت بررسی کنیم و چون سیر دانش با پیشرفت اندیشه های فلسفی و فرهنگی اعم از "شعر، هنر، موسیقی، زبان، خط تاریخ و حکمت" بستگی دارد بنابراین برای اینکه بخواهیم به نمود تعالی و پیشرفت یا راز سقوط و انحطاط یک ملت و کشور بنگریم باید به تاریخ فرهنگ آن کشور مراجعه کینم. در کتاب حاضر که به شناخت اصطلاحات فلسفی متافیزیک و مختصری از تاریخ فلسفه و شرح عقاید فلاسفه ایران و مغرب زمین اختصاص یافته حاصل یادداشتهایی است که سالیان پیش به هنگامیکه افتخار تدریس فلسفه را در دبیرستانهای کرمانشاهان به عهده داشته ام جمع آوری شده است و به ویژه سعی شده مطالب یاد شده در سطح برنامه دوره دوم رشته ادبی دبیرستانها باشد

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64d0fe14952b4.jpg

فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامی (انگلیسی-فارسی؛فارسی-انگلیسی)

گروهی از نویسندگان

فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامی نخستین مجلد از مجموعه ی فرهنگ های اصطلاحات علوم و معارف اسلامی است که در حوزه ی علوم عقلی شامل: عرفان، فلسفه، کلام، اخلاق و منطق و در حوزه ی علوم نقلی شامل: فقه، اصول فقه، تفسیر و علوم قرآنی، رجال، درایه و ادبیات عرب است. این فرهنگ به منظور فراهم آوردن بستر مناسب برای ارائه ی ترجمه های دقیق و رسا و با اسلوب سنگین ادبی از آثار جاویدان عرفان اسلامی تهیه گردیده و اولین قدم مهم در این زمینه به شمار می آید. کتاب حاضر عمده ی اصطلاحات عرفانی را در بر دارد و مدخل ها و معادل های آن ها به دقت گزینش شده و در تهیه آن از بسیاری از پر ارج ترین ترجمه های دهه های اخیر استفاده شده است. راقم این سطور یقین دارد که فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامی کمک بزرگی برای مترجمان ایرانی خواهد بود و سهم بسزایی در بهتر برگردانیدن گنجینه های معرفت فارسی به جهان خارج خواهد داشت و وسیله ای ارزنده خواهد بود برای تبدیل کردن زبان انگلیسی به یک زبان اسلامی؛ یعنی زبانی که در آن معارف و ارزش های اسلامی، که در قلب آن عرفان قرار گرفته، به سهولت قابل بیان است؛ علاوه بر این، کمک خواهد کرد تا مترجمان از تشتت و پراکندگی در برگرداندن متون عرفانی رهایی یابند.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
63b17c22ab6c3.png

مجموعه مقالات نخستین همایش بازی، فرهنگ، جوانان

گروهی از نویسندگان

این کتاب حاصل تأمل و تعمق پژوهندگانی است که از منظرهای متفاوت به «بازی»، «فرهنگ» و جوانان و اهمیت آن نگریسته‌اند. عناوین برخی از نوشتارهای کتاب بدین ترتیب است: نقش بازی‌ها در رشد و مهارت‌های روان‌شناختی کودکان/ محمد خبیری، «بیل‌گردانی» آخرین بازمانده یک ورزش پهلوانی و آیینی در «نیمور» محلات/ مرتضی فرهادی، بازی و هنر/ اردشیر صالح‌پور، بازی‌های کودکان ایران و جهان و پیوند فرهنگی آنها/ سیداحمد وکیلیان، کتاب‌شناسی بازی/ مهرالزمان نوبان، روان‌درمانی براساس بازی‌های کودکان/ جواد انصافی و .... .

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب