اب‍وب‍ک‍رب‍ن‌ ‍زک‍ی‌ ‍ق‍ونی‍وی (قرن هفتم هجری) از شاگردان بدرالدین یحیی بود که در دانش پزشکی نیز مهارت داشت اما به کتابت مشغول بود. کتاب حاضر حاوی 68 نامه است که صدر قونیوی به امرا و صدور زمان خود نوشته است. این نامه ها دربرگیرنده نکات تاریخی و اشاراتی درباره رجال آن روزگار است. میر ودود سیدیونسی مصحح این اثر، در مقدمه کتاب به قلمرو زبان فارسی، آسیای صغیر و زبان فارسی، زندگانی و آثار مولف و لغات و اصطلاحات کهن مورد استفاده در روضه الکتاب پرداخته است. کتاب حاضر که حواشی و تعلیقات مفصل آن در انتهای کتاب گنجانده شده است، در سال 1349 توسط انتشارات موسسه تاریخ و فرهنگ ایران در دسترس علاقمندان تاریخ و ادب فارسی قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

65e5c2696ff48.jpg

فرهنگ، خرد و آزادی

رضا داوری اردکانی

کتاب فرهنگ، خرد و آزادی نوشته دکتر رضا داوری اردکانی به ارتباط متقابل آزادی و خرد و فرهنگ که سه جوهر مستقل از یکدیگر نیستند و بلکه سه وضع اساسی در سیر تحقق جهان بشری‌اند می‌پردازند. فرهنگ، خرد و آزادی سه مفهوم جدا از یکدیگر نیستند، این‌ها در وجود و زمان باهم‌اند اما در مقام تعیین با اینکه از هم جدا می‌شوند به یکدیگر بستگی دارند و این بستگی چنان است که اگر یکی از آن‌ها نباشد دو دیگر هم نیستند یا لااقل فهم معنی هیچ یک از آن‌ها بدون در نظر آوردن دو معنای دیگر تمام نمی‌شود. این‌ها با هم چه نسبت دارند؟ چنان‌که اشاره شد فرهنگ و خرد و آزادی امور ثابتی نیستند که از ابتدا وجود داشته و به همان صورت دوام پیدا کرده باشند. در این کتاب سعی شده است ارتباط متقابل این این سه مفهوم بررسی شود و در ادامه ضرورت وجود هر یک برای بقای دیگر مفاهیم مورد پژوهش قرار بگیرد. این کتاب برای پژوهشگران حوزه فلسفه و فلسفه اخلاق مناسب است زیرا کمک می‌کند به شکل چند جانبه مهم‌ترین مفاهیم انسانی و فلسفی را بررسی کنند.

65e5ad256ebfc.jpg

پايداری حماسی

محمدامین ریاحی

آنچه در این کتاب فراهم آمده مجموعه‌ای است از مقالات "دکتر محمدامین ریاحی" که با این عناوین به طبع رسیده است" :چون شکفتن گل‌ها در باغ"، "نفوذ زبان و ادبیات فارسی"، "زبان کهن آذربایجان"، "آن هنر اصلی فردوسی"، "سال شمار زندگی فردوسی"، "پایداری حماسی"، "ریشه افسانه‌های زندگی فردوسی"، "یوسف و زلیخا"، "رباعی سرایی در ایران"، "دو یار زیرک"، "نجم رازی و مرصاد العباد"، "تربت شمس تبریز کجاست؟"، "کسایی مروزی"، "در مسلخ عشق"، "حساب سود و زیان در زبان فارسی"، "بوی جوی مولیان"، "نادرشاه و عالم‌آرای نادری"، "برگی از مظالم قزلباش‌ها"، "فتحنامه ایروان"، "فریب فرنگ"، "ایران در چنگ روسیه"، "از چاپلوسی‌های حاجی میرزا آقاسی"، "سند فروش شهر سلماس"، "نخستین سرشماری در ایران"، "گزارشی از آخرین سال‌های استبداد "و "فریدون و شعر او ."یادآور می‌شود "دکتر ریاحی "از محققان عصر ماست .توجه وی بیشتر به نقد و تصحیح و احیای متون کهن فارسی بوده و از جمله مرصاد العباد (کتاب سال 1352)، مفتاح المعاملات، عالم‌آرای نادری و نزهه‌المجالس را چاپ کرده است .تحقیقات او درباره فردوسی، شاهنامه و غزل‌های حافظ از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6124d50a9f3d6.jpg

روضه الکتاب و حدیقه الالباب

ابوبکر بن الزکی المتطبب القونیوی الملقب بالصدر

اب‍وب‍ک‍رب‍ن‌ زک‍ی‌ ق‍ونی‍وی (قرن هفتم هجری) از شاگردان بدرالدین یحیی بود که در دانش پزشکی نیز مهارت داشت اما به کتابت مشغول بود. کتاب حاضر حاوی 68 نامه است که صدر قونیوی به امرا و صدور زمان خود نوشته است. این نامه ها دربرگیرنده نکات تاریخی و اشاراتی درباره رجال آن روزگار است. میر ودود سیدیونسی مصحح این اثر، در مقدمه کتاب به قلمرو زبان فارسی، آسیای صغیر و زبان فارسی، زندگانی و آثار مولف و لغات و اصطلاحات کهن مورد استفاده در روضه الکتاب پرداخته است. حواشی و تعلیقات مفصل کتاب در انتها گنجانده شده است.

نثر/متون کهن
کتاب