این دفتر تنها سه شعر بلند را در بردارد و به ترتیب به تاریخهای شهریور 1343 و تیرماه 1349 و آذر 1357 سروده شده است. در فاصله زمانی چهارده ساله میان شعر نخستین و آخرین این دفتر، بر سر تاریخ و خلق میهن ما، ماجراها رفته است تا آنجا که در حوزه شناخت اجتماعی و شعور شعری این سراینده می بوده در دیگر آثارش هم نیز بازتابها یافته و در جاهای خود آمده است. این شعرها در زمان سرایش، شبنامه وار در ایران منتشر شده و سپس در خارج کشور در مقدمه های جلدهای اول و دوم کتاب زندگینامه امام خمینی به چاپ رسیده است. این شعرها به عنوان نامه و گزارش احوال کشور خطاب به سمبل این معنوین مبارز امام خمینی سروده شده و در تاریخهای سروده شدن به محضر ایشان فرستاده و پاسخ یافته است.

منابع مشابه بیشتر ...

658af8283660e.jpg

گلزار مشاهیر (زندگینامه درگذشتگان مشاهیر ایران 1358-1376)

مریم آقا شیخ محمد, سعید نوری نشاط

در مجموعه حاضر، شرح مختصر زندگانی و آثار 667تن از مشاهیر ایران که در فاصله سال‌های 1358تا 1376بدرود حیات گفته‌اند ذیل شش فصل گرد آمده است . به استثنای فصل اول که شامل زندگی‌نامه حضرت امام‌خمینی(ره) است، هر یک از فصل‌های بعدی به گروهی از مشاهیر اختصاص یافته است .عناوین این گروه‌ها عبارت‌اند از :((گروه دین))، ((گروه ادبیات))، ((گروه علوم نظری))، ((گروه علوم عملی)) و ((گروه هنر)) .زندگی‌نامه‌های هر فصل به ترتیب الفبای نام مشاهیر مرتب شده‌اند .هر زندگی‌نامه با نام، موضوع و زمینه اشتهار، سال و محل تولد، تاریخ و محل درگذشت یا شهادت شخصیت مورد نظر آغاز می‌شود، با شرح کوتاهی از زندگانی و آثار او ادامه می‌یابد، سپس با ذکر ماخذ یا منابع خاتمه می‌پذیرد .این کتاب از یازده نمایه نیز برخوردار است1 : مدخل‌های اصلی، 2 اسامی اشهر و القاب، 3 اسامی مستعار، 4 اشخاص، 5 شهرها و کشورها، 6 عنوان کتاب‌ها، 7 نمایش‌ها، 8 مجله‌ها و روزنامه‌ها، 9 تخلص شعرا، 10 فیلم‌ها، 11 مجموعه‌های تلویزیونی .همچنین در بخش((استدراکات))، زندگی‌نامه مختصر 231شخصیت دیگر آمده است .فهرست منابع و ماخذ، و تصاویری از درگذشتگان نامبرده در صفحات پایانی کتاب به چاپ رسیده است .

652167fcdf164.jpg

مفتاح نور (شرح اصطلاحات عرفانی امام خمینی به ضمیمه فهرست موضوعات)

علی تاجدینی

کتاب حاضر شامل دو بخش است: بخش اول: فهرستی موضوعی است که می تواند محققان و پژوهشگران را در استفاده بهتر از آثار عرفانی و فلسفی امام خمینی یاری رساند. روشن است که این فهرست از موضوعاتی که بیرون از مسائل ذوقی عقلی و عرفانی واقع می شوند - و فی المثل از موضوعات سیاسی- فارغ است و بنابراین نمیتواند همچون مدخل کاملی برای غور و فحص در اقیانوس بیکران تفکرات امام خمینی تلقی می شود..... بخش دوم: "شرح اصطلاحات عرفانی" است که از میان آثار مکتوب امام خمینی استخراج، تنظیم و تنقیح گشته و در واقع به مثابه شرحی است که خود ایشان بر اصطلاحات عرفانی آثار خویش نگاشته باشند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5e98d803564fa.jpg

لیلة القدر

نعمت میرزازاده (م. آزرم)

این دفتر بخشی از کارنامه سال‌های 1340 تا 1349 شاعر را دربر می‌گیرد. شعرهای این دفتر، گذشته از منظوم «پیام» که نخستین بار جداگانه در سال 1347 به چاپ رسیده بود، غالباً در تاریخ سروده شدن پراکنده چاپ شده‌اند. در مقدمه کتاب شعری از ناصر خسرو آمده و سپس نامه دکتر شریعتی به شاعر که تاریخ اول مه 1962 را دارد، آورده شده است.

نظم/شعر معاصر/دفتر شعر
کتاب
5e98d38e3b36e.jpg

سحوری

نعمت میرزازاده (م. آزرم)

نعمت میرزازاده در اول اسفند 1317 در مشهد و در خانواده‌ای از تبار مجاهدین انقلاب مشروطیت ایران چشم به جهان گشود و دانش‌آموخته دوره دکترای مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی سیاسی از دانشگاه پاریس است. این کتاب نخستین مجموعه شعر اوست که در سال 1349 منتشر شد و به فاصله یک هفته به چاپ دوم رسید و توقیف شد؛ اما چاپ‌های زیرزمینی بی‌شمار این کتاب از سوی ناشران گمنام تا بهار 1357 ادامه داشت تا اینکه در سال 1357 توسط نشر رواق به مدیریت شمس آل احمد در تیراژ 50000 بازچاپ رسمی شد.

نظم/شعر معاصر
کتاب