62af1d0b757ee.png

سیر تاریخی برقع از باستان تا به امروز: برقع پوشان خلیج فارس و دریای عمان

مکان چاپ: تهران ناشر: مؤلف تاریخ چاپ: ۱۳۷۱ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب از پوششی یاد می‌کند که تا امروز یکی از وسایل زینتی و احیانا پوششی زنان در خطه بنادر و جزایر خلیج فارس و کرانه‌های دریای عمان است؛ این پوشش، روپوشی است به نام «برقع» که در ساحل استان هرمزگان و خطه ساحلی بلوچستان آن را «برکه» و در حوزه بندرلنگه به نام «بتوله» خوانده می‌شود. بی‌شک استعمال برقع در بین ایرانیان معمول نبوده و هرگز از عادات پارسیان نیز نبوده است؛ زیرا در تاریخ اجتماعی ایران به‌ویژه خطه جنوب چنین سابقه‌ای نداشته است. این کتاب که از وجود برقع وبرقع‌پوشان شمال و جنوب ایران حکایت دارد، کتابی است شامل مسائل ادبی، اجتماعی، فرهنگی و هنری که خواننده را به سنت ایرانیان و آنچه ره‌آورد مهاجرات و سوغات وارده از خارج است، رهنمود دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

65ca390c4d151.jpg

سیمای نامداران (1000 چهره نامی عالم از ابتدای تاریخ تا امروز)

حسام الدین امامی

معرفی و شرح حال مشاهیری که از 5500 سال به این طرف بر صحنه تاریخ آدمی پدیدار گشته اند. رفتار و گفتار فرزانگان ، سراسر، حكمت آميز و براي همگان ، درس آموز است. اين كردارها و رفتار ها ، از آنان سيمايي پر فروغ ساخته است كه چونان مشعلي فروزان مسير علم و زندگي را نورباران مي كند. سرگذشت دل نشين اين فرزانگي ها در كتاب هاي مختلف به صورت پراكنده آمده است ؛ از اين رو ، تدوين ، دسته بندي و گلچين كردن آنها ضروتي است كه امر مطالعه را براي مشتاقان آسان مي سازد.

63c413087e8d8.jpg

تاریخ اجتماعی ایران: از آغاز تا مشروطیت - جلد اول

عزت الله نوذری

ایران در روند چندین هزار سال تاریخ خویش ، به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه اش – پل ارتباطی میان اقوام شرق و غرب – نقش مهمی را در روابط اجتماعی ملل ایفا نموده است . همین امر باعث شده است تا در جای جای این سرزمین پهناور، اقوام مختلف همواره در تردد باشند و بعضا در موقعیت مناسب در منطقه ای از این سرزمین برای خود حکومتی ایجاد نمایند. برخورد این حکومت ها با یکدیگر و تاثیر و تاثر پذیری از همدیگر در روابط اجتماعی ، گاه باعث جذب و مستهلک شدن قومی در قومیتی دیگر و گاه در نشیب و فرازهای تاریخی باعث اضمحلال کامل آنان شده است . اما همین فرایندهای اجتماعی نیز باعث دوام و بقای چندین هزار ساله سرزمین ایران گردیده است . به طوری که دانشمندان ، این سرزمین را یکی از هفت منطقه ی تمدن ساز بشری به حساب می آورند. نگارنده سعی نموده است در جلد اول کتاب تحت عنوان تاریخ اجتماعی از آغاز تا انقلاب مشروطیت ایران ، با بهره گیری از منابع مختلف ، اعم از دست اول یا غیره ، در چهارچوب عمل انسان ها و روابطی که آنان با طبیعت و بین خود به منظور ارضای نیازهای زندگی ایجاد کرده اند را روشن سازد و در این راستا، انگیزه های انسانی و نتایج اعمال آنان که همواره مستلزم توجه به وابستگی متقابل روابط اجتماعی است و قوانینی که به دگرگونی های تاریخی نظم می بخشد و از خلال این روابط مشخص و روشن می شوند را مورد بحث قرار دهد.