62b06c4555c08.jpg

شناخت حقیقت از نظر فلاسفه یونان از طالس تا زنون رواقی

ناشر: شرکت چاپ میهن تاریخ چاپ: ۱۳۳۵ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب شناخت حقیقت از نظر فلاسفه یونان از طالس تا زنون رواقی تالیف مهرداد مهرین است که در آذرماه 1335 توسط شرکت چاپ میهن منتشر شده است

منابع مشابه بیشتر ...

62a7247b549a7.png

نخستین فیلسوفان یونان

شرف‌الدین خراسانی

یونانیان نخستین مردم متمدنی بوده‌اند که واژه فلسفه و مفهوم و مضمون آن را آفریده‌اند. باید یونان باستان را زادگاه و گهواره اندیشه فلسفی باختری و دیگر دانش‌هایی دانست که از بیست‌وپنج سده پیش تاکنون راه‌های شناخت عقلی جهان را به روی آدمی گشوده است. آنچه اندیشه فلسفی یونانی را از اندیشه‌های همانند آن جدا و مشخص می‌سازد، ویژگی‌های آن است. برای تعیین تاریخ و زمان فیلسوفان یونان باستان، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منبع اثر اراتوسئنس مورخ دانشمند یونانی بوده است که در حدود سال 284 میلاد در شهر سیرن به دنیا آمد و در اسکندریه درگذشت. کتاب مشهور وی به نام «خرونوگرافیا» یا «زمان‌نگاری» بوده است که در آن تعیین زمان و تاریخ بر اساس ریاضیات و ستاره‌شناسی انجام شده و بدین علت وی بنیان‌گذار این شیوه علمی به شمار می‌رود. در این کتاب نویسنده ضمن اشاره به تاریخ یونان، درباره فلاسفه‌ای چون طالس، آناکسیماندروس، آناکسیمنس، کسئوفانس و .... نکاتی طرح کرده است.

628f75afe0b2d.jpg

اندرزهای اپیکتتوس حکیم

اپیکتتوس .

چنین گوید نویسنده این سطور که رساله به دست آمده مشتمل بر خلاصه مفاضات عالم عامل و حکیم کامل اپیکتتوس یونانی از حکمای قرن نخستین میلادی و پیرو آیین فلسفی رواقیان "اهل المظال" که یکی از دانشمندان فرانسوی فرانسوا تورو نام از یونانی بلغت فرانسوی ترجمه کرده بود. اپیکتتوس را تالیفی مستقل نیست لکن فلاویوس آرین صاحب تاریخ مشهور اسکندر کبیر که در نیکوپلیس به حلقه تلامیذ او درآمد مفاضات او را در هشت مجلد تدوین کرد و اکنون جز چهار جلد از آن در دست نیست آنگاه همان شاگرد از مفاضات او هرچه بهتر و در نفوس موثرتر دید به صورت رساله کوچکی درآورد و شمه از آنچه در هر مقام و هر حال سالکان طریق را به کار آید و هر روز سالکان طریق را به کار آید و هر روز از مطالعه آن تقوی و ثبات اراده افزاید در این رساله علمی مختصر گرد آورد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6370f962c4592.jpg

زندگی و آثار و فلسفه ابونصر فارابی

مهرداد مهرین

مهرداد مهرین در مقدمه کتاب می گوید: "...نام فارابی در اروپا در ردیف ابن رشد، ابن سینا، موسی بن میمون، فخر رازی، غزالی قرار گرفته بود. فارابی را معلم ثانی خوانده اند زیرا در بسیاری از علوم دوران خود سرآمد همگان بود و در بسیاری از علوم و فنون به درجه اجتهاد رسید. با اینکه قسمت اعظم تعالیم فارابی امروزه باطل و مطرود است و حتی فلسفه اش مانند فلسفه ارسطو حاوی خرافات عجیب و غریب است بر آن شدم در احوالات او تفحص و تجسس کنم و از آنجا که عربی نمیدانستم با کمک دوستم داود رسایی کتابی درباره زندگی و فلسفه فارابی تالیف کردم"

فلسفه اسلامی
کتاب
635e8f5e2eb3f.jpg

مجموعه مقالات از مهرداد مهرین

مهرداد مهرین

کتاب حاضر مجموعه مقالاتی است از عباس مهرین با این عناوین: 1. از علی آموز اخلاص عمل 2. عضد الدوله دیلمی 3. ژان پل سارتر و فلسفه او 4. پرتوهایی از تمدن ایران 5. مقاصد تمدن غرب

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب