62b44240059b4.jpg

اسرار مکنونه - قسمت دوم (بحث در قیافه شناسی و بقای روح: از میزهای متحرک، احضار ارواح، حظ روحی، تظاهرات روح و غیره)

ناشر: مطبعه فرهومند تاریخ چاپ: ۱۳۰۹ هجری شمسی زبان: فارسی

علوم خَفیّه یا علوم غریبه یکی از دو شاخهٔ «علوم» در تقسیمات قدیمی دانش‌ها در نظام آموزش مدارس اسلامی بوده‌است. شاخهٔ دیگر، یعنی علوم جَلیّه، به طب و منطق و هندسه و غیره مربوط است قوانین مشخصی داشت و در کتاب‌ها نوشته و در مکاتب تدریس می‌شد، ولی علوم خفیه – که علوم غریبه نیز نامیده می‌شوند – به نیروهای مافوق طبیعت می‌پردازد و اسرار آن در نزد عالمانش پنهان می‌ماند. اگرچه نمی‌توان علوم خفیه و علوم جلیّه را به ترتیب به همان متافیزیک و فیزیک ارسطویی ترجمه کرد، اما مشابهت بسیاری بین چنین تقسیم‌بندیهایی وجود دارد. عناوین کتاب به این شرح است: قیافه شناسی؛ بقای روح؛ میزهای متحرک؛ تظاهرات روحی؛ خط روحی؛ عکس روحی؛ احضار ارواح؛ واسطه یا مدیوم؛ حلقه غیبگو؛ مملکت فقیرها و… می باشد. این کتاب جلد دوم اسرار مکنونه میباشد و در سال ۱۳۰۹ به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

593f2cd8aece9.jpg

مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت شیخ بهاء الدین عاملی جلد اول

جمعی از نویسندگان

بهاء الدین محمد عاملی از نامداران سده دهم در حوزه علم و دین است که نام و آثار ماندگارش بر تارک تاریخ ایران می درخشد. در سال 1387 کنگره بزرگداشت شیخ بهایی در مشهد برگزار شد و کتاب حاضر جلد اول و در برگیرنده 13 مقاله فارسی برگزیده این کنگره است. زندگی علمی و سیاسی شیخ بهایی، نگاهی به قصیده عربی شیخ بهایی و زندگی او، شیخ بهایی و علوم غریبه، مکتب، آثار و برخی آرای فقهی شیخ بهائی، شیخ بهایی و عرفان و بررسی جنبه‌های ادبی طنزپردازی در آثار ادبی شیخ بهایی عناوین برخی از مقالات این مجلد هستند. این کتاب به کوشش دبیرخانه مرکزی این کنگره و توسط انتشارات فکر در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

560ba6d07d6a2.PNG

خاقانی و علوم غریبه

عباس ماهیار

تعریف علوم غریبه مانند سحر، جفر، تسخیر ارواح، تسخیر جن و علوم خمسة محتجبه (=کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا و ریمیا) و اهداف این علوم و پیشینه تاریخی آنها نزد اقوام مختلف، موضوع این مقاله است. نویسنده نخست به بررسی علوم غریبه پرداخته و پس از آن انعکاس این علوم در شعر خاقانی را مورد مداقه قرار می‌دهد؛ آن‌گاه نمونه‌هایی از تصاویر خیال در شعر خاقانی ارائه می‌کند که شاعر با استفاده از عناصر مربوط به علوم غریبه ساخته است. نویسنده با اشاره به دانش خاقانی در این باب،‌ ابهام‌های موجود در ابیات را تبیین می‌کند.