وقتی اهمیت دوره های آموزش کتابداری نوین مورد توجه قرار گرفت دانشگاه اصفهان به تشویق دکتر قاسم معتمدی ریاست دانشگاه از سال 1350 دوره کتابداری را دائر کرد. برای تدریس مقدمه کتابداری محتوایی تهیه شد که پس از چهار سال تدریس و جرح و تعدیل مطالب آن، به صورت کتاب حاضر عرضه می گردد. کتاب حاضر به علم کتابداری و کتابداری نوین در ایران می پردازد.

منابع مشابه بیشتر ...

66128e3050818.jpg

کتابخانه آموزشگاهی

مرکز خدمات کتابداری

نوشتاری که اکنون مورد ملاحظه قرار می گیرد با توجه به نیاز آموزشگاه های کشور به ویژه دبیرستانها برای بنیادگذاری کتابخانه های خود و اداره آن، به وسیله کتابداران مرکز خدمات کتابداری این موسسه آماده شده است و هدف آن تامین یک سلسله داده های زیربنائی و اساسی برای تاسیس و اداره چنین کتابخانه هایی میباشد. کوشش نویسندگان بر این بوده است که با در نظر داشتن شرایط و امکانات کنونی همراه با آینده نگری، مسائل فنی و گاه دشوار کتابداری را به گونه ای چکیده و آسان بازگو سازند تا اولیای آموزشگاهها چون آموزگاران، دبیران و مدیران که به سبب پیشه تربیتی خود به امور مربوط به کتاب و کتابخانه علاقه خاص دارند بتوانند ابزار نخستین برای وصول به هدف پدید آوردنو اداره چنین کتابخانه هایی را در دست داشته باشند.

65ae888a08243.jpg

علما و نویسندگان بوشهر: بر پایه کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه آقا بزرگ تهرانی‌

در مجموعه حاضر، مطالب مربوط به علما و دانشمندان بوشهری، از کتاب 28جلدی ((الذریعه الی تصانیف الشیعه))، استخراج و به فارسی برگردانده شده است .در بخش پایانی کتاب، مترجم علاوه بر مطالب مندرج در کتاب ((الذریعه))، توضیحات دیگری درباره شخصیت‌های یاد شده، ضمیمه کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57c3dc008346a.PNG

شیرازنامه

این کتاب که معين‌الدين احمد بن ابي‌الخير شيرازي معروف به زركوب در سال 745 هـ.ق آن را تأليف كرده، وابسته به سنت تاريخ‌نگاري محلي ايران است و مطالب آن در دو بخش تاريخي و رجال تنظيم شده است. در بخش نخست حوادث تاريخي فارس از سده‌هاي نخستين هجري تا پايان حكومت ابواسحاق اينجو به اختصار گزارش شده و بخش دوم به معرفي دانشمندان و بزرگاني اختصاص يافته كه از فارس برخاسته يا مدتي در آنجا زيسته‌اند. از اين روي شيرازنامه را مي‌توان نخستين تاريخ محلي موجود فارس به‌شمار آورد و از آنجا که با اتكا به منابعي تأليف شده كه امروز موجود نيستند از آثار گرانقدر قرن هشتم به ويژه در بخش رجال به شمار مي‌رود. در بخش نخست پس از ديباچه‌اي اديبانه در باب سبب تأليف كتاب، در دو فصل به نقل رواياتي در فضايل فارس، فارسيان، تقسيمات و مزاياي جغرافيايي فارس و چگونگي احداث شيراز پرداخته شده است. آن‌گاه اوضاع سياسي منطقه از عصر عمادالدوله بويهي تا هنگام «نزول حضرت سلطان دين‌پرور» يعني امير مبارزالدين محمد به شهر شيراز در هفت طبقه توضيح داده شده است. بخش دوم كتاب متضمن ذكر مشايخ و علماي فارس است. مطالب اين بخش نيز در هفت طبقه به تنظيم شده است. بخش واپسين كتاب يعني خاتمه‌الكتاب نيز دو فصل دارد، فصل نخست، در ذكر طبقات سادات عظام و طايفه‌اي از اهل بيت نبوت و فصل دوم، در ذكر طبقات مشايخ و مشاهير كه مدفن آنان در شيراز است ولي زركوب نتوانسته بود درباره آنان اخباري كسب كند. در پايان کتاب يادداشت‌هاي اعلام تاريخي، يادداشت‌هاي جغرافيايي، نمايه اعلام جغرافيايي، نمايه کتاب‌ها، نمايه اشخاص، نمايه اشعار فارسي، نمايه اشعار عربي و فهرست منابع ارايه شده است.

نثر/متون کهن/تاریخی شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب