62b855e5685eb.png

شجرة الأمجاد فی تاریخ میرعماد: جنبش میرعماد در مازندران

مکان چاپ: ساری ناشر: نشر شلفین تاریخ چاپ: ۱۳۸۴ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب حاضر شرح زندگی و معرفی آباء و اولاد میرعمادالدین سیدمحمد موسوی هزارجریبی مازندرانی است. وی در سال هفتصد و هفتاد هجری متولد شد. قریب به صد سال، او و اولادش در قسمت کوهستان جنوب شرقی مازندران حکم‌فرما بودند و اجدادش در مازندران و بین‌النهرین و غیره از شخصیت‌های برجسته به شمار می‌آمدند. افزون بر این، در خلال این مطالب به وقایعی تاریخی نیز اشاره شده که یکی از آنها جنبش میرعماد در مازندران است. در این خصوص در کتاب آمده است: امیر ولی پسر شیخعلی هندو پس از غلبه سبزواری‌ها حمله آورد به هزارجریب و فریم و آسران رستاق، کوهستان شرقی مازندران، هزارجریب و پریم، را مسخر نمود. عمال و لشکرش بنای بدرفتاری و ظلم به اهالی هزارجریب نهادند. ظلم و تعدی امیرولی به هزارجریب و نواحی مازندران سبب قیام میرعمادالدین شد … میرعمادالدین در هزارجریب خروج کرد و املاک، مسخر سادات شد.

منابع مشابه بیشتر ...

65b671d6ae751.jpg

انقلاب خراسان : مجموعه اسناد و مدارك سال 1300 ش

در سالهای اخیر ضرورت بررسی تحولات تاریخ معاصر ایران به نحو چشمگیری محسوس شده است. اسنادی که در این مجموعه ارائه می شود بخشی از اسناد محمدابراهیم امیرتیمور کلالی (سردار نصرت) است که در موسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی نگهداری می شود. سردار نصرت در مقام یکی از سران متنفذ ایل تیموری و سرپرست یک واحد از نیروی سوار و پیاده تیموری نقش موثری در حمایت از کلنل محمدتقی خان داشت، از این رو اسناد و مدارک وی در شناخت برخی از تحولات این دوره ناشناخته مفید است. اسناد سردار نصرت را می توان به دو بخش تقسیم کرد. نخست مجموعه مکاتبات شخصی او با تنی چند از شخصیت های درگیر آن تحولات، دوم مجموعه اسناد و مدارک کلی تری که وی به سبب ضرورت آگاهی از سیر تحولات آن حرکت گردآورده بود. علاوه بر اسناد، مجموعه ارزشمندی از اسناد و مدارک مربوط به کلنل محمدتقی خان نیز تحت عنوان "انقلاب شش ماهه" توسط مرحوم محمد ملک زاده، مدیر روزنامه بهار خراسان گردآوری شده است که نسخه ای از آن مجموعه اسناد سردار نصرت موجود است و در این مجموعه ارائه می گردد.

655e1686eae50.jpg

قیام و نهضت علویان زاگرس در (همدان، کرمانشاهان، کردستان، خوزستان، آذربایجان)، یا، (تاریخ تحلیلی..) - جلد 1

محمدعلی سلطانی

کتاب حاضر پژوهشی است درباره پیشینه جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی (اهل حق) برخی مطالب کتاب بدین قرار است: کیفیت پیوند معنوی صفویه و اهل حق ;پیوستگی و گسستگی خاندان‌های اهل حق ;عملکرد شاه اسماعیل صفوی با قیامگران اهل حق ;آل حق در سرزمین‌های اسلامی همچون مصر، عربستان و ترکیه به مثابه داعیان صفویه و مبلغان تشیع علوی ;گزارشی مستند از قیام‌های پی‌درپی داعیان اهل حق از دوره صفویه تا عصر حاضر در ایران، عراق، ترکیه به ترتیب سنوات تاریخی.