آموزش و پژوهش زبان و ادبیات فارسی قرنهاست در کشورهای اسلامی مورد توجه است و در دانشگاههای معتبر اروپا و آمریکا کرسیهای ویژه این زبان دایر شده است. با توجه به پیشینه پیوستگی قفقاز با ایران زمین این خطه از مراکز مهم آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی می باشد و در این میان جمهوری آذربایجان از موقعیتی چشمگیرتر برخوردار است. فارسی پژوهی و ایرانشناسی در جمهوری آذربایجان بر روی استنهای تاریخی محکم استوار است. کتاب حاضر که همگاه با برگزاری نخستین مجمع بین المللی استادان زبان فارسی منتشر شده مدخلی است بر فارسی پژوهی در جمهوری آذربایجان

منابع مشابه بیشتر ...

65df4824df9c1.jpg

بلوچستان

سرزمینی که اکنون بلوچستان نام دارد به اسم «مکا» مشهور بوده که یونانی‌ها آن را «گدروزیا» نامیدند.در زمان قدیم در سرزمین بلوچستان باتلاق بسیار وجود داشت و «اراینا» در زبان سانسکریت به معنی باتلاق است و برخی معتقدند از ترکیب این دو کلمه با کلمه «مکا» کلمه‌ای پدید آمد که به مرور زمان به «مکران» تبدیل شد. واژه بلوچستان نیز از زمانی اطلاق شد که بلوچ‌ها در آن سکونت کردند. بلوچ ها یكی از اقوام اصیل و شناحته شدة ایرانی هستند ، كه به زبان بلوچی ( كه از نزدیكترین خویشاوندان زبان فارسی است ) تكلم می كند و بیشترین جمعیت آنان در سه كشور ایران ، پاكستان و افغانستان بسر می برند .بیشترین جمعیت استان سیستان و بلوچستان را بلوچها تشكیل می دهند و بافت اجتماعی آن قبیله ای و طایفه ای است. همه اقوام ایرانی با توجه به اشتراكات فرهنگی دارای خصلت های اجتماعی مشابهی هستند . اما در عین حال بخاطر تأثیر پذیری از شرایط خاص محیطی و قومی خود تفاوتهایی نیز در خصلتها، باورها و آداب و رسوم آنها مشاهده می شود كه ویژگی های خاص هر قومی را تشكیل می‌دهد .

6411b978d7e9d.jpg

فرهنگ ایران زمین، دفتر 3 جلد 4 - پاییز 1335

جمعی از نویسندگان

(از مجموعۀ 15 جلدی) کتاب حاضر، دربردارنده‌ی دفتر سوم از جلد چهارم مجله‌ی "فرهنگ ایران‌زمین" و مشتمل بر مقالات مختلفی است در حوزه‌ی تاریخ، زبان، اقتصاد، ادبیات، فرهنگ، دین و آثار و متون مختلف ایرانی که با عناوینی از این قبیل به چاپ رسیده است: گردآوری مکاتبات تاریخی ایران / دکتر هانس روبرت رویمر؛ مقدمه بر رساله بیان اعتقاد اهل سنت / محمد خوانساری؛ بیان اعتقاد اهل سنت (متن فارسی) / ابوحفض نسفی؛ فضل الله بن روزبهان خنجی/ محمدامین خنجی؛ گوهرنامه (متن فارسی) بکوشش منوچهر ستوده / محمد بن منصور.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5b72e2b4dc1fe.png

دیدار آشنا: مجموعه مقالات مجمع جهانی شهریار (بزرگداشت نودمین سال تولد استاد سیدمحمد حسین شهریار)

این کتاب دربرگیرنده منتخبی از مجموعه مقالاتی است که به مجمع جهانی شهریار به مناسبت نودمین سال تولد استاد شهریار ارسال گردیده است. این کتاب در بخش‌های مقالات فارسی، مقالات ترکی آذربایجانی، برگردان چند مقاله ترکی و پیام‌ها و سخنرانی‌ها سامان یافته است.

کلیات/مجموعه مقالات پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
58982ce619eb1.PNG

تحول تصویر در شعر معاصر تاجیک

علی اصغر شعردوست

گرچه برخی از شاعران تاجیک به تصویرآفرینی گرایش دارند، اما در کل می‌توان گفت شعر معاصر تاجیکستان برخلاف شعر ایران، شعری تصویرگرا نیست. حتی شاعرانی که گاه در آثارشان به تصاویر بکر و بدیع بر می‌خوریم، با احتیاط عمل می‌کنند. البته چراغ مکتب هندی در ماوراءالنهر هرگز به خاموشی نگرایید و شاعران مختلف همواره به پاسداشت سنت سبک هندی در این دیار همت گماشتند. از میان شاعران سبک هندی، شیوه بیدل دهلوی بسیار مورد تقلید قرار گرفت، اما شمار شاعرانی که در این سبک موفقیت و درخششی داشته باشند، بسیار اندک است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله