این کتاب دربرگیرنده مباحثی درباره مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان است. در این کتاب ابتدا درباره اشوزرتشت و دودمان، زندگی و زمان پیدایش او سخن گفته شده و سپس به تعلیمات مزدیسنا، سیر تاریخی دین زرتشتی و زرتشتیان ایران و همچنین سازمان‌های اجتماعی زرتشتیان پرداخته شده است. در بخش اصلی کتاب از آیین‌های سدره‌پوشی، زناشویی، کفن و دفن، برگزاری جشن‌ها و نوزودی موبدان در میان زرتشتیان سخن گفته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

638f29d2cb1a0.jpg

ظهور انسان و تاریخ تمدن ملل باستانی

حسن اللهوردیان طوسی

"ظهور انسان و تاریخ تمدن ملل اولیه" تالیف حسن الهوردیان طوسی است و شامل مطالب تاریخی، اجتماعی، اخلاقی و ... است و به هفت بخش تقسیم شده است که عبارتند از: ظهور انسان و پیدایش تمدنهای اولیه در نقاط مختلف جهان؛ تمدن اولیه مصر- عادات اجتماعی و مراسم مذهبی در مصر اولیه – دربار و قدرت فراعنه مصر؛ تمدن اولیه در سوریه و فلسطین، عادات اجتماعی و مراسم مذهبی و ظهور بردگی در بین سامیها و فنیقی ها؛ تمدن اولیه در بین النهرین و عراق عرب، عادات اجتماعی و مراسم مذهبی آریائیها؛ تمدن اولیه در یونان باستان عادات اجتماعی و مراسم مذهبی و تاریخچه بردگی در یونان و روم – بازارهای فروش کنیز و غلام.

6387794b25ba8.jpg

زن در ایران باستان (سرگذشت و مقام زن در ایران باستان، زناشویی در ایران باستان)

هدایت الله علوی

کتاب زن در ایران باستان که توسط هدایت الله علوی نوشته شده است.و با جلد شومیز منتشر شده است. تحقیق در این مورد ما را همیاری داده است.که پیشینه‌ی نصفی از مردم اجتماع خود را بهتر شناخته ایم و باید دانسته باشیم که زنان ایرانی چطور زندگی کرده اند و سلوک آنان چه طور بوده است. کتاب زن در ایران باستان جایگاه والای زن در ایران باستان حاضر بودن فعال او در همه ی صحنه‌های جامعه و حقوق او داخل خانواده و اجتماع است. و از کودکی تا فوت و از اداره‌ی خانواده تا تکیه دادن بر اریکه‌ی پادشاهی و بازتاب تفکرات ایرانی درمورد زن می باشد.این کتاب شامل دو بخش جداگانه است. بخش نخست سرگذشت و مقام زن در ایران باستان که مطلبی تازه نگارش یافته است و بخش دوم به زناشویی در ایران باستان می پردازد. کتاب در سال 1377 و توسط انتشارات هیرمند منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61d9a50796296.png

آئین کفن و دفن زرتشتیان

اردشیر آذرگشسب

به محض اینکه یک نفر وفات نموده، بدنش سرد شد، روح این شخص که مدت‌ها با بدن محشور و مأنوس بوده، اینک مجبور است که آن را ترک گفته و از آن بیرون بیاید. برابر نوشته‌های پهلوی و روایات زرتشتی، روح پس از خروج از بدن از آن دور نمی‌شود و تا سه شبانه‌روز اتصال خودش را با تن حفظ می‌کند. در این کتاب به آئین کفن و دفن زرتشتیان بر اساس منابع زرتشتی پرداخته شده است.

فرهنگ و تمدن/آداب و رسوم
کتاب
5d39fc99865fe.png

آتش در ایران باستان

اردشیر آذرگشسب

نویسنده در این کتاب در پی آن است تا با ذکر فقراتی از اوستا و با برابری دادن آنها با آیات قرآن و دیگر کتاب‌های آسمانی ثابت کند که زرتشتیان آتش را یکی از آفریده‌های خدای بزرگ دانا که خالق و آفریننده همه چیز است می‌دانند و آن را مانند سایر عناصر عناصر چهارگانه مقدس و محترم می‌دانند ولی به هیچ‌وجه آن را مورد پرستش قرار نمی‌دهند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب