مولف در نگارش مباحث ادبی این کتاب "بخش اول" از آثار ارزنده نویسندگان معاصر فرانسوی مانند لانسون، دانیل مورنه، آلبالا، و..... و مآخذ دیگری بهرمند شده است. در "بخش دوم" ترجمه احوال محمدبن حسام خوسفی و ملاعبدالعلی بیرجندی آمده است که این هر دو از مردان مجهول المقدری بوده اند که تاکنون چنانکه باید شناخته نشده اند و مولف با کوششی بسیار اندک از ترجمه احوال آنها را بدست آورده و در این رساله ذکر کرده است. در پایان این رساله "بخش سوم" فصلی در هنر تدریس و بزرگداشت معلم و ذکر خیری از یک معلم واقعی آمده است. اشعار و کلماتی که در پایان این رساله آمده است تنها نمونه هایی است از آنچه بزرگانی و شاعرانی چند در باب مقام معلم گفته اند

منابع مشابه بیشتر ...

66129eb0517c1.jpg

هشام بن حکم (پاسدار ایدئولوژی اسلام)

محمد محمدی اشتهاردی

هشام بن حَکَم متکلم شیعی قرن دوم قمری و از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بود. روایاتی از امامان شیعه در مدح هشام نقل شده و بسیاری از دانشمندان شیعه او را ستایش کرده‌اند. علاوه بر این برخی از اهل سنت نیز او را به لحاظ علمی ستوده‌اند که وجود و حضور هشام در جلسات علمی یحیی‌ بن خالد برمکی به عنوان رئیس انجمن یا ناظر و داور و دریافت هدیه از جانب هارون الرشید گواه بر آن است.

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6589945a6be8c.jpg

سیر سخن - جلد اول (شا‌مل‌ شرح‌ احوال‌ معروفترین‌ نویسندگان ایران‌ از قدیمیترین‌ ازمنه‌ تا‌ عصر حا‌ضر و برگزیده‌ آثا‌ر آنا‌ن‌)

احمد احمدی

کوششی است از حسین رزمجو و احمد احمدی که شرح زندگینامهٔ شاعران و نویسندگان برجستهٔ تاریخ ادبیات ایران می باشد. سیر سخن، مجموعه ای کامل از شرح حال و زندگینامهٔ نویسندگان و شاعران برجستهٔ قدیم و معاصر ایران می باشد. کتاب حاضر به کوشش آقایان احمد احمدی و حسین رزمجو گردآوری و در سال ۱۳۴۳ توسط انتشارات کتابفروشی باستان در مشهد چاپ و انتشار یافت. کتاب سیر سخن، شامل شرح احوال معروف ترین نویسندگان و شاعران ایران، از قدیمی ترین ازمنه تا عصر حاضر و برگزیده آثار آنان از جمله: آثاری از علی دشتی، ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی، رسول پرویزی، محمدعلی جمال زاده، ایرج افشار، عنصرالمعالی کیکاووس، عبدالرحیم طالبوف، ابولفضل بیهقی (تاریخ بیهقی) و سایر شاعران و نویسندگان مطرح ایران می باشد.

شرح حال
کتاب
5975da38df4ed.jpg

بحثی در دستور زبان فارسی یا صرف و نحو

احمد احمدی

دستور زبان فارسی مجموعه قواعدی است که ویژگی و توانایی‌های زبان فارسی را نشان می ‌دهند. کتاب حاضر که به قلم احمد احمدی (بیرجندی) نگارش شده، به صرف و نحو در زبان فارسی می پردازد. مولف پس از مقدمه و تعریف دستور زبان در دو بخش به صرف یا تجزیه (اسم ، صفت، ضمایر، فعل، قید، حروف اضافه، حروف ربط، اصوات، وندها و اقسام آنها) برای شناخت نوع واژه و نحو یا ترکیب (نحو و جمله و تقسیمات آن، حالات اسم، صفت، کنایات، فعل و قید در جمله، ترتیب ارکان جمله، توابع، تنازع، روش تجزیه و ترکیب ) به منظور شناخت عمل واژه ها در جمله و رابطه آنها با یکدیگر می پردازد. در پایان این کتاب پرسشها و سوالات نهائی و کنکور گنجانده شده اند.

دستور زبان/دستور زبان فارسی
کتاب