این مجموعه به نام مکتب سعدی نام گذاری شده است و دارای چهار فصل است: فصل اول: بهترین نمونه نثر فارسی، در این فصل منتخباتی از قسمت های اجتماعی و اخلاقی که به صورت نثر از خامه توانای سعدی تراوش نموده نقل میشود. فصل دوم: آنچه راجع به امور اجتماعی و اخلاقی و سیاسی حضرت شیخ به قالب نظم ریخته چه از اشعار مذکور در ضمن نثر گلستان و چه از غزلیات و بوستان و قطعات و مفردات و صاحبیه در این فصل و ذیل عناوین مخصوص جمع آوری و کلاسه شده است مثلا در زیر عنوان تدبیر ملک داری یا تهیدست و سرمایه دار یا عدالت و انصاف یا تاثیر تربیت و یا احسان و اخلاق و مانند آن آنچه در انواع و اقسام نظم در این زمینه ها گفته شده است استخراج و ذیل آن عنوان جمع گردیده است. فصل سوم: این فصل اختصاص دارد به گفته های شیخ نسبت به عشق و عاشقی و رموز آن. فصل چهارم: منتخبی از بهترین غزلیات شیخ است. مجموع عناوین در فصل اول و دوم و سوم نزدیک به یکصد عنوان میشود که به شکل فهرست مخصوص در ابتدای کتاب برای سهولت مراجعه به هریک از آنها نوشته شده است

منابع مشابه بیشتر ...

661fc62c65934.jpg

برگ های زرد

هاشم اعتماد سرابی

هاشم اعتماد سرابی نویسنده کتاب، در مورد موضوع کتاب می گوید: این نوشته ها یک قسمت از مقالاتی است که در این چند ساله در روزنامه خراسان چاپ شده است، چیزهایی که پیرامون مسائل مختلف نوشته ام. که البته مثل نماز آن مردک گلستان چیزی نبوده که به کار آید. از سستی و نقص اما چرا باز به شکل کتابی در می آید منکه هنوز از رنج شرم "اسائه ادب" فارغ نیامده ام، واقعه ایست مشکلم... احساسی است و امیدی گنگ و خام و اگر با این همه، کمک کوچکی به درک درست شده باشد خود را ماجور یافته ام.

65dde8640a433.jpg

امیر روشن ضمیر

غلامحسین یوسفی

موضوع کتاب حاضر در مورد زندگی نامه امیر عنصرالمعالی کیکاووس نویسنده کتاب قابوسنامه تالیف غلامحسین یوسفی که توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

634568069d172.jpg

زنانی که به فارسی شعر گفته اند از رابعه تا پروین (قرن 3 - قرن 14)

امیرهوشنگ کشاورز صدر

این کتاب نسبت به معرفی و آوردن نمونه ای از اشعار زنان سخنوری که از قرن 3 تا قرن 14 در ایران زمین زندگی کرده و بدرود حیات گفته اند اقدام کرده و از کتب تقریبا کمیاب در زمینه شعر زنان و بانوان ایران زمین می باشد .

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
5fd701ca477ea.png

جنبه‌هایی از نظام اقتصادی و اجتماعی عشایر و درباره یادداشت‌های صدرالدین عینی بخارایی

امیرهوشنگ کشاورز صدر

این کتاب دربرگیرنده دو مقاله یکی درباره ساختار اجتماعی و نظام اقتصادی عشایر ایران و دیگری تشریحی است از کتاب «یادداشت‌ها» اثر صدرالدین عینی بخارایی درباره مسائل اجتماعی زادبومش بخارا. هر دو مقاله نوشته امیرهوشنگ کشاورز صدر است. او پژوهشگر و صاحب‌نظر برجسته مسائل عشایری و روستایی ایران است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب