هزاره‌ها یکی از چند گروه قومی ساکن افغانستان هستند. اگرچه از گذشته‌های دور اکثریت آنان در افغانستان مرکزی موسوم به «هزاره‌جات» به سر می‌برده‌اند، اما امروزه ممکن است این مردم در تمام مناطق این کشور یافت شوند. اکثریت هزاره‌ها مسلمان شیعه هستند. زبان آنها فارسی است که با گویش «هزارگی» به کار می‌رود. این کتاب از اولین‌ بررسی‌های جدی درباره هزاره‌های افغانستان و مقدمه‌ای بر هزاره‌شناسی است. کتاب در نه فصل آورده شده که هر کدام جنبه‌ای از مسائل جامعه هزاره را دربر می‌گیرد.

منابع مشابه بیشتر ...

63c41fbcad377.jpg

تحولات قومی در ایران؛ علل و زمینه ها

مجتبی مقصودی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357، زنجیره‌ای به هم پیوسته از تقاضاهای قومی و در پی آن، خشونت‌های قومی آغاز شد و مناطق کردستان، ترکمن صحرا، آذربایجان، خوزستان و بلوچستان، یکی پس از دیگری درگیر تنش‌های پر حجم و شدیدی گردید .در این پژوهش در چارچوب توصیف، تحلیل و تبیین چند علتی تحولات قومی ایران معاصر ضمن تمرکز مباحث بر چالش‌های قومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دو مقطع تاریخی دیگر، یعنی منازعات قومی پس از انقلاب مشروطه تا تحکیم قدرت رضاشاه (251906) و نیز جریانات آذربایجان و کردستان در اواسط دهه 1320ه‌.ش توجه شده است" .از جمله ویژگی‌های این پژوهش به کارگیری الگوهای نظری و مدل‌سازی مفهومی در چارچوب رهیافت بین رشته‌ای فراتر از جهت‌گیری‌های یک سویه برای تحلیل بحران‌های قومی در ایران است ."بنابراین مهم‌ترین سوال در این پژوهش این است که "عوامل و زمینه‌های بروز بحران‌های قومی در ایران معاصر چه بوده است؟ ."زمینه‌های طرح شده در چهار حوزه سیاسی، اقتصادی، روانی و اجتماعی به صورت متغیرهای مستقل و "بحران‌های قومی "متغیر وابسته این پژوهش هستند .کتاب در هفت بخش و یک مقدمه تدوین شده است .در مقدمه، با طرح مسئله و اهمیت موضوع، سوالات اساسی این پژوهش مطرح می‌شود ;سپس با مفهوم‌سازی واژه‌ها و اصطلاحات کلیدی، نمونه‌هایی از بحران‌های قومی بررسی می‌شود ;آن گاه روش پژوهش انتخابی و تمرکز زمانی و مکانی مباحث مطرح می‌گردد .بخش‌های اول، دوم و سوم به مباحث نظری اختصاص دارد .در بخش اول با تشریح رهیافت سیاسی اجتماعی، بروز بحران‌های قومی از منظر نظریه‌پردازی‌های رشته علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، جغرافیای سیاسی، جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسی سیاسی تبیین می‌شود .بخش دوم با طرح نظریاتی از حوزه اقتصاد سیاسی، توسعه و نوسازی و دیدگاه مارکسیست‌ها همراه است .همچنین در بخش سوم با ذکر دیدگاه‌هایی از منظر روان‌شناسی، فرهنگ و ارتباطات، زمینه‌های بروز این چالش‌ها بررسی می‌شود .جمع‌بندی نظری و تحلیل تطبیقی رهیافت‌های گوناگون، طرح "مدل مفهومی "نیز طرح معیار ارزیابی بحران‌های قومی مباحث آخرین فصل از بخش سوم را تشکیل می‌دهد .نگارنده به منظور بررسی موردی ستیزه‌های قومی، در بخش چهارم، با نگاهی به بحران‌های قومی تاریخ معاصر در دو مقطع زمانی یعنی بعد از انقلاب مشروطه و اواسط دهه 1320ه‌.ش .چهار بحران عمده قومی شامل قیام خیابانی، غائله شیخ خزئل و جریانات آذربایجان و کردستان را تجزیه و تحلیل می‌کند .در بخش چهارم بحران‌های قومی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بررسی زمینه‌ها و بسترهای آن تشریح شده است .توصیف منازعات قومی در کردستان، بلوچستان، ترکمن صحرا، آذربایجان و خوزستان فصل‌های جداگانه این بخش را تشکیل می‌دهند .در بخش ششم، با بهره‌گیری از "مدل مفهومی"، بحران‌های قومی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفته‌اند .جمع‌بندی نتایج، پیشنهادها و راه‌کارهای اجرایی و کاربردی در آخرین بخش کتاب آمده است .

63c2906d5980c.jpg

قوم های کهن در آسیای مرکزی و فلات ایران

رقیه بهزادی

اقوام آسیای مرکزی در تاریخ دارای سهم مهمی بوده‌اند. این بخش از تاریخ در نتیجه کمی مدارک و اسناد، در ایران ناشناخته مانده است. در تاریخ کشور خود، بارها به نام اقوامی مانند ماساژت ها، سکاها و آلان ها برخورده‌ایم. مثلاً میدانیم که کوروش علیه ماساژت ها به جنگ پرداخت و ضمن مبارزه با آنها به قتل رسید. خواننده کجکار مایل است اطلاعاتی درباره این قوم و سایر اقوام کم شناخته کهن به دست آورد. ولی جز در بعضی منابع مانند تواریخ هرودوت اخبار فراوانی از آن‌ها نمی‌تواند کسب کند. همین نکته درباره کوشان ها که از لحاظ اقتصاد، تجارت، دین و هنر سهم عمده‌ای در تاریخ داشته و نیز سکاها صدق می‌کند. از اقوام کم شناخته دیگر که در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرند باید از آلانها و آسها نام برد. در اینجا با دین، خط، زبان و ادبیات این فرم آریایی آشنا می‌شویم که متأسفانه تقریباً هیچگونه مأخذ مستقلی از آنها در ایران وجود ندارد. سپس به شرح سرزمینی به نام اورارتو می‌پردازیم که در شرق ماد قرار داشت و با این دولت دارای روابط اقتصادی و سیاسی بود. آنگاه سخن از دولت هیتی به میان می‌آید و طبقات اجتماعی. سیاست خارجی، دین، زبان، و هنرهای مبنها مورد بحث قرار می‌گیرد. همچنین از تمدن گونی‌ها، ماناها، لولوها، کاسی ها و سایر اقوام دامنه‌های زاگروس گفتگو می‌شود. مطلب بعدی مربوط به سرزمین انزان و انشان و عیلام است و نرمیت، خط، زبان، دین هنر و فرهنگ و معماری عیلامیها را بررسی می‌کنیم.