آنچه در این کتاب آمده، گوشه‌هایی از تبار مشترک فرهنگی، نژادی، زبانی و سنتی سومریان و دیگر مردم شرق میانه از جمله ایرانیان را مطرح می‌سازد. نویسنده در این کتاب به تفصیل خواننده را با سومریان، نژاد سومریان، زبان سومریان، تاریخچه خط و ... سومریان آشنا می‌کند.

منابع مشابه بیشتر ...

64e629c186afe.jpg

کانی شناسی در ایران قدیم - جلد دوم

محمد زاوش

این کتاب به چگونگی شناخت سنگ‌های گرانبها و دانشی که دانشمندان قدیم ایران از آنها داشته‌اند می‌پردازد. همچنین به شرح کانی‌ها، کانه‌ها و موادمعدنی دیگر و همچنین بعضی اسفنج‌ها، صدف‌ها و سنگواره‌ها که قدما آنها را نیز در گروه سنگ‌ها طبقه‌بندی کرده‌اند، می پردازد. این کتاب شامل 11 بخش است : 1. کانی‌شناسی و سیر پیشرفت آن در ایران/ چگونگی پیشرفت علم کانی شناسی 2. کلیات کانی‌شناسی/ اعتقاد به سنگ های قدیمی/ کانی‌ها در اشعار 3. کانی‌ها 4. فلزات 5. کانه‌ها- شبه فلزات 6. ئیدروکربورها 7. املاح 8. سیلیکات‌ها 9. مرجان‌ها- اسفنج‌ها- سنگواره‌ها و... 10. سنگ‌های ساختمانی 11. سنگ‌های افسانه‌ای.

63c01d2f62b4f.jpg

نیکوکاری و داد و دهش در ایران باستان

برهان ابن یوسف

کتاب نیکوکاری و داد و دهش در ایران باستان تالیف برهان ابن یوسف است که توسط جنبش ملی نیکوکاری منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

55dddf262b20a.PNG

واژه های ایرانی در زبان انگلیسی

محمدعلی سجادیه

دکتر محمدعلی سجادیه (تهران - 1323)، چشم‌پزشک و استادیار پیشین دانشگاه تهران، شاعر و پژوهشگر تاریخ و زبان هستند. کتاب‌های «واژه‌های ایرانی در زبان انگلیسی»، «نفوذ زبان فارسی در زبان‌های مغولی»، «نیاکان سومری ما» و «تبار مشترک ایرانیان و تورانیان» گوشه‌ای از پژوهش‌های استاد سجادیه است. همچنین، نگارش و ترجمۀ شماری کتاب‌های تخصصی پزشکی - از فرانسه و انگلیسی -، ترجمۀ منظوم «حیدربابا یه سلامِ» از استاد شهریار به فارسی و نیز بیش از 40 سال پژوهشِ حرفه‌ای دربارۀ سیر واژگان فارسی، و آشنایی با زبان‌ها و گویش‌های گوناگون، از پیشینۀ پُربار دکتر سجادیه، پیام دارند. و اما هدف از نگارش این مجموعه(واژه های ایرانی در زبان انگلیسی)، آشنایی مخاطب با تنوع زبان‌های رایج دنیاـ چه در تقسیمات جغرافیایی و چه از نظر ساختار درونی یا نقش فرهنگی ـ است. مقدمه كتاب شامل موضوعاتی است همچون: دورنمای زبان در پایان قرن بیستم، تقسیم‌بندی زبان‌ها براساس قاره‌های مختلف، زبان‌هایی كه دارای بیشترین گویش روان در دنیا هستند، زبان‌های رسمی دنیا، و گروه‌های زبانی. نویسنده در بخش نخستین كتاب با عنوان "عناصر سازنده یك زبان، مباحثی مانند آواشناسی، دستور زبان، واژگان، و خط را مطرح می‌نماید. در بخش دوم "گروه‌های عمده زبان‌ها "معرفی شده كه عبارت‌اند از: هند و اروپایی، زبان‌های دراویدی ، زبان‌های سامی، حامی و كوشی، زبان‌های پیوندی، زبان‌های نواخت بر آسیا، زبان اندونزیایی و گروه مالزیایی ـ پولینزیایی، زبان‌های بدوی اقیانوسیه، زبان‌های آفریقای سیاه ، زبان‌های پیجین و كرئول. در بخش سوم (ارزش واقعی واژه‌ها) موضوعات مربوط به ریشه‌شناسی یا نام مكان‌ها آورده شده است. نگارنده فصل پایانی تحت عنوان "زبان و جامعه "در قالب مباحثی هم چون: انسان و زبان آدمی در برابر زبان‌های خارجی و مشكلات زبان‌های خارجی مخاطب را با نقش و دگرگونی زبان‌های دنیا آشنا می‌سازد. در بخش انتهایی كتاب نیز فهرستی از كشورهای جهان، همراه با توضیحات اجمالی درباره موقعیت زبانی آنها گنجانده شده است. پایان كتاب شامل واژه‌نامه فارسی ـ فرانسه متن است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب