تذکره القبور کتابی به زبان فارسی تالیف ملاعبدالکریم گزی از عالمان قرن سیزدهم و چهاردهم قمری در اصفهان از عالمان حوزه علمیه اصفهان که در حدود سال 1260 ق متولد شد. وی در 13 ذی الحجه سال 1339ق درگذشت و در تکیه کازرونی تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. از او تالیفاتی بر جای مانده که مشهور ترین آن کتاب تذکره القبور است. نویسنده در این اثر به معرفی و شرح حال یکصد نفر از عالمان، عارفان و شاعرانی پرداخته که در اصفهان و توابع آن مدفون اند. ملاعبدالکریم کتاب را در سال 1324 ق نوشته و نخستین بار در همان سال انتشار یافته است. کتاب تذکره القبور تنها به زندگی نامه عالمان و بزرگان شهر اصفهان نپرداخته و نام افرادی را که از دیگر شهرها کوچ کرده و در اصفهان درگذشتند نیز در بر می گیرد. از دیگر ویژگی ها اینکه چون مولف به غیر از منابع مکتوب، از آگاهی ها و گفته های دیگران هم بهره برده، گاه اطلاعاتی به دست می دهد که در هیچ منبعی نمی توان یافت

منابع مشابه بیشتر ...

66129eb0517c1.jpg

هشام بن حکم (پاسدار ایدئولوژی اسلام)

محمد محمدی اشتهاردی

هشام بن حَکَم متکلم شیعی قرن دوم قمری و از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بود. روایاتی از امامان شیعه در مدح هشام نقل شده و بسیاری از دانشمندان شیعه او را ستایش کرده‌اند. علاوه بر این برخی از اهل سنت نیز او را به لحاظ علمی ستوده‌اند که وجود و حضور هشام در جلسات علمی یحیی‌ بن خالد برمکی به عنوان رئیس انجمن یا ناظر و داور و دریافت هدیه از جانب هارون الرشید گواه بر آن است.

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.