"طیرن قلم" رساله ای است به قلم "عادل خان زیاد خان اوف" نخستین نماینده رسمی جمهوری آذربایجان در ایران، کشوری که پس از جنگ جهانی اول موجوددیت و استقلال یافته بود اما استقلالش چندان نپایید و به زودی بر اثر انقلاب کمونیستی در یک مجموعه کلی با عنوان جمهوری شوروی سوسیالیستی قرار گرفت. عادل خان نویسنده کتاب نواده جواد خان آخرین حکمران گنجه، خود از طایفه قاجار بود. از این رو نسبت به میراث مشترک کهن سرزمین های آذربایجان و ایران نگرشی یکسان داشت. رساله "طیران قلم" نخستین بار در سال 1310 در مطبعه مجلس شورای ملی در تهران منتشر شده ست. این رساله به مناسبت افتتاح مدرسه عالی فلاحت کرج و دیدار عادل خان از آن در مهرماه 1308 نوشته شده که تنها بخشی از آن به این موضوع یعنی بحث فلاحت اختصاص دارد. بخش اصلی و مهم رساله، بخش نخست آن است که در آن محیط زندگانی نویسنده و خاندان او در گنجه توصیف شده است. اهمیت مقاومت جواد خان (آخرین حکمران گنجه) در برابر سپاهیان سیسیانوف در خلال جنگ های ایران و روس، تلفیقی از اتحاد اسلام و وطن پرستی به منزله نوعی جهان بینی راهبردی و در کنار آن غم اندوهبار آوارگی و از دست رفتن وطن، از جمله نکاتی است که در این رساله به چشم می آید. افزون بر آن نوعی حس مشترک و وابستگی فرهنگی و تاریخی نسبت به ایران در خلال مطالب مشاهده میشود. همچنین در کتاب مقاله ای ضمیمه گشته که درباره ورود نمایندگان جمهوری آذربایجان به ایران است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d73d4a630e7.jpg

رساله عربی برای فارسی

ع. خیامپور

کلمات عربی بر سه گونه است: اسم، فعل، حرف، مانند: کتاب، کتب، فی. اسم بر دو قسم است: معرب مانند محمّد و کتاب، مبنی مانند هو و نحن. اسم معرب کمتر از سه حرف نمی تواند باشد و ممکن است ثلاثی (سه حرفی) رباعی (چهار حرفی) یا خماسی (پنج حرفی) باشد، مانند: قفل، درهم، سفرجل.... کتاب رساله عربی برای فارسی که برای استفاده دانشجویان دانشکده ادبیات با پاره ای تعدیلات از مقدمه کتاب "المنجد" اقتباس و ترجمه شده است.

65d0c3112f24a.jpg

آموزش جغرافیا

این رساله از بهترین مظاهر کوشش ثمربخش یونسکو است. این کتاب صورت مجلس مذاکرات و مباحثات ورزیده ترین معلمان جغرافیای همه عالم است. نویسندگان کتاب به مجموع این جلسات با کمال تواضع نام "استاژ" یعنی دوره کارآموزی داده اند ولی میدانیم که بزرگترین و مهمترین معلمان که غالبا استادان دانشگاه و بازرسان فنی و مربیان این دوره استاژ را بوجود آورده اند. نویسندگان کوشیده اند که تعلیم جغرافیا را منطبق سازند به نوترین روش های آموزش که آن را روش علمی نام نهاده اند...