631c93cd35f11.jpg

حدیقه العرفان (تضمین هفتاد و دو غزل از دیوان فروغی بسطامی)

ناشر: انتشارات تابان تاریخ چاپ: ۱۳۷۶ هجری شمسی زبان: فارسی

حیدر معجزه تهرانی درباره سبب تدوین کتاب میگوید: نگارنده را اشعار فروغی پسند افتاد هفتاد و دو غزل ز دیوان پر ارج او برای تضمین انتخاب نمودم و بعضی ابیات که در هر غزل برای این منظور مناسب نبود از آن صرف نظر کردم و گاهی برای وحدت در معنی ابیات یک غزل را مقدم و موخر ذکر نمودم و اگر بیتی هم قافیه برای تضمین نداشته از آن صرف نظر کردم و در هرکجا مناسب بود نسبت مدح برای حضرت مهدی (ع) موعود داده شود آن بیت را ما بین هلالین قرار دادم و چون مطالب آنرا فرح بخش و پر ارج دیدم آنرا حدیقه العرفان نامیدم ...

منابع مشابه بیشتر ...

654a3b4638f2f.jpg

بانوی آب

بهمن صالحی

از جمله آثار معروف صالحی در حوزه نیمایی کتابی درباره حضرت فاطمه زهرا(س) تحت عنوان «بانوی آب» است و ایشان نخستین‌بار ترکیب زیبا و پرمعنای بانوی آب را در این کتاب به کار برد.

65311ec63536e.jpg

کلید گنجینه

اسماعیل شفیعی سروستانی

مولف در مقدمه کتاب می گوید: "کلید گنجینه" حاصل قریب به دو سال است؛ تا از پی آن پژوهشگران و شیفتگان ادب این مرز و بوم بتوانند به سهولت ابیات مورد نظر را در بین دفاتر پنجگانه حکیم گنجه بیابند. امید که طبع نازک و باریک اندیش اهل ادب را بیاراید و بر کاستی هایش ببخشند. هرچند تلاش خود را مصروف آن داشته ایم تا این اثر هرچه کمتر نقص و کاستی داشته باشد؛ لیکن پوشیده نیست که تنظیم بیش از هفتاد هزار برگه فیش به همراه یکصد و پنجاه هزار عدد و حرف نمی تواند خالی از خلل باشد. در تنظیم و تالیف این اثر مراجعه ما به دو نسخه رایج از کتاب خمسه بوده است، نسخه ای در سه جلد به تصحیح مرحوم استاد وحید دستگردی و دیگر نسخه ای که بوسیله موسسه امیرکبیر به چاپ رسیده و در اختیار عموم دانش پژوهان می باشد. لیکن با توجه به اینکه ممکن است در آینده چاپهای جدیدتری از خمسه عرضه شود و یا کسانی چاپهای دیگری از خمسه را در اختیار داشته باشند؛ لذا ضمن ذکر کلیه اطلاعات مربوط به دو نسخه رایج و موجود با ذکر (دفاتر پنجگانه) و (قصص و حکایات و مقالات) این امکان را فراهم ساخته این تا این اثر بتواند جوابگوی اهل ادب بوده و حداقل ابیات مورد نظرشان را در محدوده دفتر و حکایت نشان دهد.