اساطیر عموماً از مذاهب باستانی جدایی‌ناپذیرند. این مذاهب جذابیت، اصالت و صلابت خود را که برای گسترش و شکوفایی‌شان ضروری است، از اساطیر وام می‌گیرند. این فرهنگ بر آن است تا اصالت و شکوه اساطیر را به آنان بازگرداند و ایزدان پهلوانان و حماسه‌ها و افسانه‌ها را از هاله ابهام و تاریکی کاذبی که حاصل ذهنیت عوام است، بیرون کشد. از آنجا که اساطیر یونان و رم به انسان نزدیک‌اند، همیشه زنده می‌مانند. ایزدان بزرگ یونان و رم که این کتاب می‌کوشد برداشتی تا حد امکان کامل از آنها ارائه دهد، وجودی تجریدی نیستند، بلکه موجوداتی برخوردار از زندگی با ویژگی‌ها و کاستی‌هایی هستند که تفاوت چندانی با افراد معمولی ندارند.

منابع مشابه بیشتر ...

64a56706a9b58.jpg

فرهنگ اساطیر یونان

ف. ژیران

کتاب اساطیر یونان اثری است از ف. ژیران به ترجمه دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور و چاپ انتشارات مکتوب. کتاب حاضر به معرفی اسطوره های یونانی که موجوداتی فرازمینی با ویژگی های شگفت آور بودند می پردازد و تحلیلی از تاثیراتی که این اسطوره ها بر فرهنگ بشری و ادب و هنر یونان و جهان برجای گذاشته اند ارائه می دهد. “اساطیر یونان” مطالبی درباره چگونگی پیدایش ایزدان و اطلاعاتی پیرامون ایزدان زمین، ایزدان قهرمان و اسطوره هایی چون آتنا، هرا، آپولن، هرمس، آرس، آفرودیت، پوزئیدون، ایزدبانوی جهان زیرین و… در اختیار می گذارد و داستان ها و افسانه هایی را که پیرامون آن ها وجود دارد ارائه می دهد.

63b17b0f58fc6.png

فرهنگنامه بومی سبزوار: شامل لغات و اصطلاحات گویش سبزواری با شواهدی از اشعار محلی این شهرستان

حسن محتشم

گرچه گویش سبزواری یکی از لهجه‌های فارسی دری است و سالیان دراز شلاق زبان‌های ناهماهنگی چون زبان ترکی، مغولی، عربی و ... را بر شانه خود تحمل کرده و امروزه در قسمت نسبتا وسیعی از خاک ایران تکلم می‌شود، هرگز نمی‌توان آن را از لهجه‌های دیگر زبان فارسی برتر دانست. وقتی از گویش سبزواری سخن گفته می‌شود و اختصاصات دستوری یا واژه‌های آن بررسی می‌شود، نباید این تصور پیش آید که با یک گویش صددرصد ثابت سروکار داریم و بین افراد مختلفی که با آن گویش تکلم می‌کنند، وحدت کلمه و لفظ برقرار است. در این کتاب لغات و اصطلاحات گویش سبزواری با شواهدی از اشعار محلی این شهرستان گردآوری شده است.