اسطوره‌ها و افسانه‌های بین‌النهرین باستان، مجموعه موضوعات بسیار متنوعی را شکل می‌دهند. برخی از آنها به سومری و پاره‌ای به اکدی باقی مانده‌اند که اولین آنها به 2500 سال پیش از میلاد و متأخرترین آنها به قرن اول قبل از میلاد مربوط هستند. این کتاب مربوط به فرهنگ‌نامه خدایان، دیوان و نمادهای بین‌النهرین باستان است که برای بسیاری از مداخل آن تصاویری نیز درنظر گرفته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

602d3a883c4f4.png

اساطیر خاورمیانه

ساموئل هنری هوک

هدف این کتاب، ارائه اطلاعاتی درباره اساطیر خاور نزدیک است. با تلاش‌های باستان‌شناسان مجموعه عظیمی از مدارک، لوحه‌ها و کتیبه‌های مدفون در خرابه‌های شهرهای باستانی مصر، سومر، آشور، بابل، آسیای صغیر و سوریه را به دست علاقمندان رسانیده است. خوانده شدن و ترجمه سنگ‌نوشته‌ها و متن‌های هیتی گستره شگفت‌آوری از اطلاعات مربوط به اسطوره‌شناسی را در دسترس دانش‌پژوهان این رشته قرار داده و سبب روشن‌تر شدن همه جنبه‌های اسطوره شده است. در این کتاب کوشیده شده تا این اطلاعات توصیف شده و مثال‌هایی نیز آورده شود. ضمن اینکه نویسنده اسطوره‌ها را از دیدگاه کارکردی طبقه‌بندی کرده است.

58d56fd4728f1.jpg

فرهنگ اساطیر آشور و بابل

جمعی از نویسندگان

مطالعه‌ تاریخ و فرهنگ آشور و بابل کلیدی برای راهیابی به تاریخ جهان باستان است. اساطیر و باورهای بین‌النهرین برگستره‌ ی وسیعی از تمدن بشری تاثیر گذارده و در شکل ‌گیری باورهای اسطوره‌ای و جهان ‌شناختی اقوام بسیار مؤثر بوده ‌است. کتاب پیش رو که به قلم چندین مولف نگاشته شده است، از مجموعه‌ اساطیر جهان انتشارات لاروس مطالب مرتبط را برگزیده و معرفی نموده است. پس از دیباچه ای از رابرت گریوز، در خصوص اساطیر پیش از تاریخ به قلم گ. ه. لاک.ئه، اساطیر آشور و بابل نگارش ف. ژیران، و اساطیر فنیقی به قلم ل. دلاپورت سخن گفته شده است. اسطوره‌ آفرینش، جهان ایزدان، ایزدان زمین، آسمان، خورشید، جنگ، شکار، توفان، باد وآتش، اسطوره‌ نخستین انسان و پهلوانان اساطیری این اقوام بخشی از مطالب این کتاب را در برمی گیرند که با ترجمه ای از ابوالقاسم اسماعيل پور در سال 1375 توسط انتشارات فکر روز در اختیار علاقمندان قرار گرفت.