ضرب‌المثل‌ها در واقع بخش گسترده و بااهمیتی در محدوده ادبیات می‌باشند که به دلیل ویژگی‌های انسان‌شناسی آنها دارای اهمیتند. با آگاهی از ضرب‌المثل‌ها به‌خوبی می‌توان با بسیاری از اطلاعات مردم‌شناسی که بین مردم در زمان‌های مختلف رواج داشته، آشنا شد که از جمله می‌توان به آداب و رسوم، اعتقادات، خرافات، نوع پیشه مردم، هنر و نوع پوشاک و حتی انواع آن به لحاظ تعداد و جنس و بسیاری از مباحث دیگر اشاره کرد. در این کتاب به مقوله پوشاک و موارد مرتبط با آن در ضرب‌المثل‌ها پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

635d31d233618.png

فرهنگواره کنایی و امثال قمی

سیدعلی ملکوتی

شهرستان قم مانند همه شهرها دارای لغات و اصطلاحات خاص خود است که به‌تدریج تحت سلطه زبان رسمی کشور و حکومت رسانه‌های گروهی مانند همه لغات و ترکیب‌های گویشی دیگر شهرها محکوم به فراموشی و نابودی است. ثبت و ضبط لغات و اصطلاحات محلی که قرن‌هاست در جای‌جای این سرزمین مردم به آن سخن می‌گفته‌اند و ریشه در زبان‌های کهن ایران دارد و اکنون در شرف نابودی است، گامی است مؤثر در حفظ زبان فارسی و نگه‌داشت پشتوانه‌های آن. در این کتاب فرهنگی از امثال و کنایات قمی در جمع‌آوری شده است.

635d30a7d90c1.png

فرهنگ مثل‌ها و اصطلاحات متداول در زبان فارسی

صادق عظیمی

مثل‌ها و اصطلاحات هر زبان که با چند کلمه یا با یک جمله کوتاه خوش‌آهنگ منظور گوینده را بیان می‌نماید، از ارکان عمده ادبیات و پایه‌های اصلی فرهنگ آن زبان بوده و می‌توان گفت که چکیده حکمت و فلسفه هر جامعه در دل ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات آن نهفته و معرف روحیه و طرز اندیشه مردم آن جامعه است. بنابراین اهمیت شناسایی و دسترسی به امثال و اصطلاحات فارسی روشن و مسلم است. در این کتاب مثل‌ها و اصطلاحات متداول زبان فارسی گردآوری شده است.