این کتاب دربرگیرنده چند نوشتار در نقد و تحقیق و بررسی چند کتاب به این ترتیب است: نوشته اول با عنوان " میرزا آقا خان کرمانی و محاکمات تاریخی، یادداشتی است درباره کتاب آیینه اسکندری نوشته میرزا آقا خان کرمانی و نقل پاره هایی از آن؛ نوشته دوم با عنوان "نسیم شمال" نقدی است بر نوشته دکتر محمد اسماعیل رضوانی استاد دانشگاه تهران درباره روزنامه نسیم شمال؛ نوشته سوم با عنوان" نخستین تجلیات نهضت کارگری در ایران" آگاهی هایی است درباره رشد صنعتی ایران در آغاز سده بیستم میلادی و تشکیل کانونهای کارگری و کوششهای گروهی جهت تحصیل حقوق جمعی خود؛ و نوشته آخر اختصاص دارد به حاشیه ها که شامل عناوینی چون معما، ناخنک، جوابیه و روزینامه است

منابع مشابه بیشتر ...

6582f0b3b7324.jpg

برگزیدگان علمی، فرهنگی، هنری در جمهوری اسلامی ایران 1373-1358

این کتاب ماحصل یک طرح تحقیقاتی درباره برگزیدگان مسابقه ها، جشنواره ها و نمایشگاههای جمهوری اسلامی در زمینه های علمی و فرهنگی و هنری در فاصله زمانی 1358 تا پایان 1373 یعنی در طول 16 سال پس از انقلاب اسلامی است. همچنین این طرح به آن دسته از ایرانی هایی که در خارج از مرزهای کشورمان موفق شده اند جایزه ای را از آن خود کنند پرداخته است و اسامی آنها نیز در این کتاب درج شده است. شایان ذکر است که فقط آن دسته از جشنواره ها و نمایشگاهها و مسابقه هایی مدّنظر بوده اند که در عین سراسری بودن و برخورداری از عنصر تداوم، توانسته اند خود را به عنوان یک رخداد مهم و ملی طی سال های برگزاری مطرح کنند. این کتاب در سه فصل تنظیم شده استو فصل اول به معرفی جشنواره ها یا مسابقه ها یا نمایشگاههای داخلی می پردازد و اطلاعاتی از چگونگی برگزاری آنها و نیز سیر تحولات آن از آغاز تا پایان سال 1373 به دست می دهد. در فصل دوم برگزیده های جشنواره ها، به تفکیک سال تقدیم می شود. نکته مهم در این فصل این است که اتباع خارجی برگزیده جشنواره های داخلی در آنها ذکر نشده است. ضمنا در پایان هر سال، برگزیده های ایرانی در مسابقات یا نمایشگاه ها یا جشنواره های خارج از کشور معرفی شده اند. در فصل سوم برگزیده ها به ترتیب الفبایی آمده اند. ضمنا ذیل نام هریک از آنان زندگینامه ای کوتاه از وی ارایه شده است.

65198697a9e05.jpg

نقد قوه حاکم

ایمانوئل کانت

نقد قوه‌ی حکم در «سه‌گانی» (تریلوژیِ) نقدیِ کانت اثری است که نقش میانجی و پیونددهنده‌ی دو اثر دیگر، یعنی نقد عقلِ محض و نقدِ عقلِ عملی را برعهده دارد و گذار از فلسفه‌ی نظری به فلسفه اخلاق را عملی می‌کند. کانت همان‌گونه که برای عقل محض و عقل عملی اصولی پیشین جُست‌وجو می‌کرد برای قوه‌ی حکم نیز، که قوه‌ای است مربوط به احساس لذت و الم، در جُست‌وجوی مبانی پیشین برآمد و کوشید فلسفه‌ای پیشین از ذوق برپا کند. مبنا یا اصل بنیادی نهفته در شالوده‌ی قوه‌ی حکم غایت‌مندی طبیعت است. این غایت‌مندی به دو صورت ممکن است، یا صوری و ذهنی یا واقعی و عینی. حکم به غایت‌مندی صورت یک عین بدون آن‌که هیچ غایت معینی برای آن قائل شویم حکم زیباشناختی است و اگر غایت معینی برای آن درنظر بگیریم حکم غایت‌شناختی است. بر همین مبنا، نقد قوه‌ی حکم نیز به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود: در بخش اول فلسفه‌ی ذوق (مبحث زیبا و والا) و در بخش دوم غایت‌شناسی و غایت‌شناسیِ طبیعت بررسی می‌شود و بدین‌گونه سرانجام تأمل درباره‌ی زیبایی و نظم، زیباشناسی و غایت‌شناسی، در یک کل واحد، به‌هم پیوند می‌یابد. درک ساختار جامع فلسفه‌ی نقادی کانت بدون درک مباحث این اثر، که به گفته‌ی کاسیرر «بیش از هر اثر دیگری عصب زمانه‌ی خود را تحریک کرده است» میسر نیست.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

653fbd899c353.jpg

زیج ملک (استخراج و تطبیق تقویمها)

رحیم رضازاده ملک

در این کتاب، شیوه استخراج و تطبیق شش تقویم مهم (اسکندری، میلادی ژولین، هجری خورشیدی، و دو تقویم جلالی و خانی مربوط به آن هجری قمری، یزدگردی و میلادی گریگوری) فراهم آمده است" .دقیق‌ترین شیوه استخراج و تطبیق تقویم‌ها، روش روزشمار است که در این روش خرده حساب‌ها، تحلیل می‌رود، و صحت محاسبات آن به کمال است .در زیج ملک، قواعد استخراج و تطبیق تقویم‌ها به روش روزشمار توضیح داده شده است ."علاوه بر آن شش تقویم مهم و اصلی، هشت تقویم محلی و قومی ایرانی (مازندرانی، طبری، دیلمی، کومشی، صبی، کردی، پشتکوهی، کوهدشتی، و دریایی نیز تبیین و توضیح داده شده است .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
6073fea9530ca.png

مولود زرتشت

روزی موبدی زرتشتی به جوانی کیکاووس نام، دفتری به خط و زبان پهلوی نشان می‌دهد و می‌گوید که درا ین دفتر نه‌تنها شرحی از اوستا و گزارش آن، بلکه داستان زادن و بالیدن زرتشت و آنچه بر سر وی رفته است نیز آمده است. کیکاووس این قصه را می‌سراید که این دفتر دربرگیرنده بخشی از آن سروده است. دانسته نیست که این دفتر با عنوان «مولود زرتشت» در چه زمان و سالی سروده شده است؛ ولی احتمالا کیکاووس این منظومه را پیش از سال 647 یزدگردی سروده است.

نظم/شعر کلاسیک
کتاب