در این کتاب کوشیده شده تا درباره نکاتی درباره حافظ و شعر او بررسی صورت گیرد؛ از قبیل: بیان روند زندگانی حافظ برگرفته از متون و منابع معتبر علمی و تاریخی با استفاده از اشعار شاعران نوپرداز معاصر؛ نگاهی به ابعاد و زوایای شخصیت حافظ؛ چرایی تفأل به حافظ و چگونگی تفأل‌زدن؛ تدوین فصلی با نام فرهنگ واژگان اشعار حافظ با بیش از دوهزار واژه؛ فراهم کردن فرهنگ اشارات و تعبیرات عرفانی اشعار حافظ با بالغ بر پانصد واژه.

منابع مشابه بیشتر ...

636cd3d39c0a6.png

شرح اعلام کشف المحجوب هجویری

حسن رستم‌زاد منصور

کتاب «کشف المحجوب» که در واقع پرده‌گشای اسرار حیات و درون گروهی از عاشقان و شیفتگان جمال محبوب ازلی و ابدی است، جلوه‌گاه ایمان و ذوق و دانش بزرگمردی است که گرچه شرح کاملی از احوال وی در دست نیست، ولی همین اثر عظیم نماینده وسعت اطلاعات او در علوم قرآنی و احادیث و عرفان است. در این کتاب خلاصه‌ای گویا از شرح زندگی افراد مندرج در کتاب «کشف المحجوب» هجویری ارائه شده و علاقمندان و عرفان‌پژوهان را در شناخت هرچه بهتر مندرجات کتاب به‌ویژه شخصیت عارفان و مشایخ راهنما است.

6357d95082322.png

کیمیای جان: فرهنگ لغات، ترکیبات و اصطلاحات دیوان هاتف اصفهانی

کریم شاکر

هاتف اصفهانی یکی از معروف‌ترین شاعران قرن دوازدهم هجری و از جمله سخنورانی است که در احیای سبک شاعران متقدم سهم بسزایی داشته است. در این کتاب نویسنده بعد از بیان مقدماتی درباره اوضاع سیاسی، اجتماعی و ادبی ایران در عصر افشاریه و زندیه، سبک دوره بازگشت ادبی و شرح حال هاتف، در بخش اصلی کتاب به شرح لغات و ترکیبات دیوان هاتف پرداخته است.