حجت‌الاسلام و المسلمین استاد کاظم مدیر شانه‌چی در 1306 خورشیدی در مشهد مقدس دیده بدین خاکدان گشود. در مدرسه خیراتخان به تحصیل دروس حوزوی و ادبیات عرب پرداخت و از دروس ادبیات مرحوم شیخ محمدتقی ادیب نیشابوری و مرحوم محقق نوقانی بهره برد. تألیفات شانه‌چی در زمینه حدیث و فقه اسلامی فراوان بوده که گزیده‌ای از آنها عبارتند از: علم الحدیث - ترجمه و شرح تبصره - روش استنباط و سنن النبی در ۹ جلد- آیات الاحکام - درایهالحدیث - تاریخ فقه مذاهب اسلامی - حجّ پیغمبر (ص) - مزارات خراسان و تاریخچه ادوار منطق. وی علاوه بر تدریس تاریخ اسلام، تاریخ ادیان، آیات الاحکام و ادوار فقه، مقالات فراوانی نگاشته و در زمینه کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی، چندین فهرست را منتشر ساخته‌است و در راستای شناسایی کتب خطی و نسخه‌شناسی، سفرهای متعدد به کشورهای روسیه، آذربایجان، ازبکستان، مصر، ترکیه، سوریه، لبنان، مراکش، واتیکان و اسپانیا نمود و از نسخه‌های نفیس، عکس‌برداری و فیش‌برداری کرد. کتابخانه تخصصی شانه‌چی در دانشگاه فردوسی مشهد قرار دارد. این کتابخانه دارای بیش از ۷ هزار جلد کتاب، یکصد پایان‌نامه دانشگاهی اهدایی به شانه‌چی، ۴۵ عنوان کتاب و چندین مقاله علمی، تخصصی و تحقیقی از تألیفات او است. کتاب‌های اهدایی بیشتر در زمینه تفسیر قرآن کریم، حدیث، فقه، اصول و حقوق اسلامی، کتاب‌شناسی و علم رجال است. این کتابخانه تخصصی بنا به وصیت شانه‌چی به کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی اهدا شد. این مجموعه که به مناسبت نخستین همایش چهره‌های ماندگار (در 19 مهرماه 1380) تدوین گردیده، به معرفی یکی از چهره‌های رشته‌ی حدیث و معارف اسلامی با نام "کاظم مدیر شانه‌چی"، اختصاص یافته است. گفتنی است نام‌برده، حدود 45 سال در دانشگاه فردوسی مشهد تدریس داشته و تالیفات ایشان حدود 20 کتاب و 60 مقاله را شامل می‌شود. از میان آثار فقهی وی در زمره‌ی مباحث بین رشته‌ای علوم فقهی و علوم قرآنی می‌توان از کتاب "آیات الاحکام" نام برد. اما پژوهش‌های خاص قرآنی نیز به ویژه از منظر کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی در میان آثار ایشان دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به دو مقاله‌ی نسخه‌های دست‌نویس قرآن مجید از آغاز تا سده‌ی پنجم و قرآن‌های چاپی اشاره کرد. در این مقالات، تاریخچه‌ی قرآن و این که قرآن‌های کنونی از نسل چه قرآن‌هایی است و تا چه زمانی این قرآن‌ها بوده است و نیز فهرست قرآن‌های چاپ شده در ایران، کیفیت نوشتن آن‌ها توسط خوش‌نویسان ایرانی و تزیین آن‌ها بررسی شده است. از آخرین کارهای وی نیز می‌توان از تفسیری از قرآن شریف نام برد.

منابع مشابه بیشتر ...

66129eb0517c1.jpg

هشام بن حکم (پاسدار ایدئولوژی اسلام)

محمد محمدی اشتهاردی

هشام بن حَکَم متکلم شیعی قرن دوم قمری و از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بود. روایاتی از امامان شیعه در مدح هشام نقل شده و بسیاری از دانشمندان شیعه او را ستایش کرده‌اند. علاوه بر این برخی از اهل سنت نیز او را به لحاظ علمی ستوده‌اند که وجود و حضور هشام در جلسات علمی یحیی‌ بن خالد برمکی به عنوان رئیس انجمن یا ناظر و داور و دریافت هدیه از جانب هارون الرشید گواه بر آن است.

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6613ebd54fc03.jpg

اسنادی از مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه

جمعی از نویسندگان

اسناد کتاب حاضر بیانگر جو محدود و بسته حاکم بر مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه است، متعلق به بایگانی وزارت دربار و ریاست وزرای دوره پهلوی اول است. قسمت اول اسناد این کتاب به مطبوعات و قسمت دوم به احزاب اختصاص داده شده است. در قسمت مطبوعات بخش اول اسناد عمدتا شامل مکاتبات مدیران مطبوعات با عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار رضاشاه در خصوص درخواست رفع سانسور یا توقیف از نشریه خود و یا ابراز وفاداری نسبت به دستگاه حاکمه است. بخش دوم مربوط به انتشار روزنامه های پیکار و نهضت در برلن و اقدامات دولت ایران در جلوگیری از انتشار این روزنامه ها و ممانعت از ورود نسخ آن ها به ایران و سایر کشورهاست. قسمت احزاب نیز که بخشی کوچک از اسناد این مجموعه را به خود اختصاص داده، دربرگیرنده اسناد وزارت دربار در فاصله سال های 1304 تا 1311 ه.ش است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
65f2eb4522afc.jpg

مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران (مقالات سومین کنگره دین پژوهان)

جمعی از نویسندگان

ایرانیان در گستره فرهنگ و دانش، سابقه ای طولانی دارند. آنان با تلاش های خستگی ناپذیر، گذشته درخشانی را آفریدند و در فرهنگ انسانی، نقش عمده ای ایفا کردند. وزش نسیم آزادی بخش اسلام بر ایران و تلاقی دو فرهنگ ایرانی و اسلامی مناسبات دین و فرهنگ را به همراه داشت و ثمرات میمون و مبارکی برای بشر به بار آورد. این فرهنگ ایرانی-اسلامی پویا، غنی و گسترده بود، به طوری که مرزهای جغرافیایی را درنوردیدند و در شمال آفریقا هند و حتی اروپا راه یافت. بررسی این مناسبات و چگونگی خدمات متقابل ایران و اسلام ازبایسته های پژوهشی روزگار ماست. از همین رو دبیرخانه "دین پژوهان" با دعوت از متفکران و اندیشوران، غوررسی در این موضوع را وجه همت خویش قرار داد و در سلسله مقاله هایی که اینک پیش روی شماست زوایای این مهم را کاوید...

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب