عصر زرین فرهنگ ایران(به انگلیسی: The Golden Age Of Persia) کتابی است که ریچارد فرای در سال ۱۹۸۸ به تحریر در آورده و مسعود رجب‌نیا آن را به فارسی برگردانیده است. این کتاب به موضوع فرهنگ در ایران در طول چندین دوره تاریخی می‌پردازد. کتاب عصر زرین فرهنگ ایران در دوازده فصل فرهنگ و تاریخ ایران را مرور می کند و زوایای جالبی از تمدن غنی ایرانیان را آشکار می سازد که طبیعتاً می تواند برای علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایران بسیار سودمند و قابل تأمل باشد. در اواسط کتاب نیز عکس هایی زیبا از اشیاء فلزکاری، معماری و هنر ایرانیانِ باستان به نمایش درآمده که می تواند در فهم بیشتر مطالب مفید واقع شود. هدف این کتاب، که دنباله "میراث باستانی ایران" است، بازگفتن رویدادهای فتوحات عربان در ایران و آسیای میانه و سخن گفتن از نتایج این کشورگشایی ها نیست بلکه بیان نظریات کلی مردم سرزمین های گشوده شده، نسبت به جهانگیران عرب و آیین اسلام است. این کتاب با سرگذشت عربان و اسلام در شرق و علل برافتادن ساسانیان نیز سروکار دارد. موضوع شایان ذکر دیگر همانا پیدا آمدن زبان شعر نو فارسی در ماوراءالنهر و نه در سرزمین فارس است. ایرانیان شرقی، ضرورت درآمیختن زبان فارسی و عربی را دریافتند و در نتیجه یک زبان فارسی نو اسلامی درآمیخته با عربی پدید آمد. هنرها و پیشه ها در دودمان های ایرانی را نیز در این کتاب می توان یافت. چاپ دوم این کتاب با ترجمه ی مسعود رجب نیا در سال 1363 توسط انتشارات سروش در 5000 شمارگان و در تهران منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

65818ffa7895c.jpg

انتقاد از دوهزار و پانصدسال شاهنشاهی ایران

محمدجعفر طاهری

محمدجعفر طاهری میگوید: دورنمای جشن دوهزار و پانصد ساله ایران آنچنان نظرم را به خود جلب نمود که لازم دانستم حقیقت را که در یک عمر طولانی از طریق الهامات و تجربیات و اطلاعات صحیح بدست آورده برای بیداری هم میهنان عزیز و آیندگان بی خبر از واقعات در این دفتر به رسم یادگار به رشته تحریر در آورم و به دلیل جشن دوهزار و پانصد ساله بنام کورش کبیر درصدد برآمدم بدانم این شخص کیست و این همه تشکیلات و غوغای عظیمی که برای او فراهم نموده اند چیست؟ ....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

617d5f04350f8.png

میراث باستانی ایران

ریچارد نلسون فرای

ریچارد فرای، شرق‌شناس نامی و استاد کرسی فارسی دانشگاه هاروارد که چند سال در ایران به سر برده بود و در دانشگاه تهران به بررسی ادبیات ایران سرگرم و از استادان ادبیات فارسی بهره گرفته بود، در این کتاب که متن انگلیسی آن به سال 1963 چاپ شده است، آخرین پیشرفت‌های علمی و نتایج بازپسین کاوش‌های باستان‌شناسی و به‌ویژه آنچه دانشمندان شوروی در نسا با کاوش یافته‌اند و از نظر اشکانیان که گوشه‌ای است از تاریک‌ترین پاره‌های تاریخ ایران اهمیت بسیار دارد، به خواننده عرضه می‌کند. این کتاب مشتمل است بر تاریخ ایران از کهن‌ترین روزگار تا زمان فردوسی که تمدن اسلامی دورانی دیگر در زندگی ایرانیان گشوده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
5910af38c7ad7.jpg

تاریخ ایران از اسلام تا سلاجقه

در کتاب های تاریخ ایران سلسله تحقیقات گروه تاریخ ایران دانشگاه کمبریج، تاریخ سیاسی ایران، هنرهای ایرانی و تاثیر آنها بر تمدن جهان مورد توجه قرار گرفته است و بر جنبه‌های مذهبی، فلسفی، اقتصادی، علمی و هنری تمدن ایرانی و اوضاع جغرافیایی و بوم شناسی آن تأکید می شود. کتاب پیش رو جلد چهارم تاریخ ایران کمبریج می باشد که به فروپاشی ساسانیان تا به قدرت رسیدن سلجوقیان اختصاص دارد. فصل نخست این کتاب به موقعیت ایرانیان و اعراب در دوره‌های پیش از اسلام و ورود اسلام به ایران تا تشکیل دولت عباسی می پردازد. خلافت عباسیان در ایران، سلسله های طاهریان، صفاریان، سامانیان و دوره اول غزنوی و سلسله‌های کوچک شمال ایران و آل بویه مطالب فصول دوم تا هفتم را تشکیل می دهند. روند اسلامی شدن ایران، هنرهای تجسمی، سکه ‌شناسی و علوم دقیقه، علوم زیستی، فلسفه و جهان‌شناسی و تصوف، علوم دینی و ملل و نحل در فصول هشتم تا پانزدهم مورد توجه قرار گرفته اند. ناصرخسرو و اسماعیلیه ایران، ادبیات زردشتی پس از فتوح مسلمانان، ادبیات عربی در ایران، ظهور زبان فارسی نوین، رباعی در ادب فارسی و معرفی عمر خیام در فصول بعدی محور بحث قرار گرفته اند. ریچارد نلسون فرای این مجلد است که مقالاتی از عبدالحسین زرین‌کوب، مرتضی مطهری، باسورث، ویلفرد مادلونگ، اولگ گربر، ادوارد استوارت کندی، سیدحسین نصر، هانری کربن، ژیلبر لازار، بویل و کلود کاهن را گرد آورده است. این کتاب با ترجمه حسن انوشه در سال 1363 توسط موسسه انتشارات امیرکبیر روانه بازار گردید.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب